کودک تا چهار سالگی توانایی به عهده گرفتن چه مسئولیتی دارد؟

عضلات دست، گردن، پا و بالاتنه کودک سه شما به حدی رشد یافته که کودک می‌تواند به تنهایی سه‌چرخه‌اش را براند و توپ فوتبال را شوت کند. او قادر است حدودا بیست و پنج سانتی‌متر بپرد و پله‌ها را بالا و پایین کند. همچنین او از توان تعادلی خوبی برخوردار است. یعنی می‌تواند چند ثانیه روی هر پای خود بایستد. حتی می‌تواند روی یک لبه ۱۰ سانتی‌متری راه برود و به تنهایی تعادل خود را حفظ کند. کودک سه ساله می‌تواند جهت توپی که شوت شده را تشخیص دهید و آن را دوباره شوت کند. او اکنون تمرکز بیشتری بر روی حرکات دست و انگشتان خود به دست آورده. می‌تواند حرکات ظریفی مثل قیچی کردن و یا نقاشی با آبرنگ را انجام دهد.

کودک سه ساله شما اکنون می‌تواند نقاشی کند و صورت یک آدم را ترسیم کند. توان انگشتان کودک به حدی است که می‌تواند خطوط خمیده، راست و منحنی را ترسیم کند. در این زمان متوجه می‌شوید که کودک راست دست است یا چپ دست. کودک شما مداد شمعی و پاستل را در دست خود نگه می‌دارد و به خوبی آن را هدایت می‌کند تا نقاشی بکشد. همچنین می‌تواند شکلی را کپی کند و یا دور آن را خط بکشد.

او می‌تواند لگوهای خود را روی هم بچیند و بالا ببرد. او می‌تواند برخی اشیا و اسباب‌بازی‌های نرم را خم کند و یا حتی آنها خراب کند. از کودک خود دلگیر نشوید. او برای آنکه بتواند برخی اشیا را کشف کند و بیشتر بشناسد، آنها را تغییر میدهد. مثلا اسباب‌بازی‌هایی که یک محفظه دارند یا مایعی درون آنهاست. کودک دوست دارد آنها بشکند و تغییر دهد تا فضای دورن آنها را نیز بشناسد.

بسیاری از کودکان در سه سالگی می‌توانند به خوبی بدوند و بالا و پایین رفتن از جاهای مختلف را همزمان انجام دهند. همچنین به راحتی می‌توانند از قاشق و چنگال استفاده کنند و یا در آشپزی کردن به شما کمک کنند. شما به عنوان والدینی مسئول و صبور می‌توانید از سه سالگی، مسئولیت‌های کوچک و آسان به کودک بدهید و اجازه دهید او احساس کند که انسان ارزشمندی است و می‌تواند مفید باشد و به دیگران کمک کند. احساس استقلال و کارامدی کودک، موجب بهبود عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس کودک می‌شود.

هرگز تصور نکنید کودک سه ساله شما خیلی کوچک است و توانایی به عهده گرفتن مسئولیتی را ندارد. او از نظر جسمانی پیشرفت‌های بسیاری کرده است. به کودکتان اعتماد کنید. می‌توانید چندبار بدون آنکه متوجه شود، او را تحت نظر بگیرید و خیالتان از او راحت شود، بعد از این مسئولیت برخی کارها را به او دهید. مثلا آب دادن به گلدان‌ها و یا جارو کردن. اگر به کودک اعتماد کنید و در مقابل او صبور و مهربان باشید، موجب افزایش عزت‌نفس در کودکان خود می‌شوید.

مترجم و گرداوری: مهرنوش خالقی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3493
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.