کودکان نوپا، امنیت کف خانه و بخش‌های دیگر

آشنایی با خطراتی که هنگام راه رفتن، کودک نوپا را تهدید می‌کند

ایمن‌سازی کفِ اتاق‌ها و سالن خانه

ایجاد سطوح صاف و ‌کم‌خطر برای کفِ اتاق‌ها و سالن خانه نه تنها برای کودکان نوپا، بلکه برای والدین و بقیه اعضای خانواده نیز ضروری است. فراموش نکنیم که خیلی اوقات، حتی والدین هم بخاطر اسباب‌بازی‌هایی که روی زمین ریخته است، زمین می‌خورند و یا دچار آسیب‌دیدگی‌هایی هرچند جزیی می‌شوند. پس لازم است کفِ اتاق‌ها و سالن خانه از وسایلی که احتمال آسیب‌های جسمانی را افزایش می‌دهند، خالی و پاک شود. برای مثال:

-سیم‌های برق، تلفن و یا لوازم الکترونیکی که ممکن است در مسیر حرکت افراد یا کودکان رها شده باشند.

-پرده‌های بلند و تزیینی که ممکن است به پای کودک یا اعضای خانواده گیر کنند.

-طناب‌های تزیینی و بلند پرده‌‌هایی که معمولا برای جمع کردن تورِ پرده‌ استفاده می‌شود.

-اسباب‌بازی‌های خیلی کوچک، پلاستیکی یا شیشه‌ای و تزیینی.

-قطرات مایع (روغنی یا شیرینی) که ممکن است به هر علت روی زمین ریخته باشند.

*بهتر است برای جلوگیری از سُر خوردن پادری‌ و فرش‌های با ضخامت کم، از ترمز‌های پلاستیکی‌ مخصوص فرش استفاده کنید تا از هرگونه خطرات احتمالی هنگام راه رفتن کودکان و دیگر افراد جلوگیری کنید.

هرآنچه موجب آسیب‌های جسمانی کودکان در خانه می‌شود

۱-ارتفاع: اولین عامل خطرساز برای کودکان در خانه ارتفاع است. هرقدر ارتفاعی که کودکان با آن مواجه می‌شوند کمتر باشد، کمتر هم احتمال آسیب‌دیدگی وجود دارد. کودکان زیر ۵ سال نباید به ارتفاع بالای ۱.۵ متر دسترسی داشته باشند و کودکان بزرگتر نیز نباید به ارتفاع بالای دو متر دسترسی داشته باشند.

۲-سطوح: سطح کف و دیوارهایی که دارای پوشش‌های سرامیک، بتنی و یا حتی شن فشرده هستند، نسبت به سطوح نرم، بسیار آسیب‌رسان و خطرناک هستند. می‌توانیم زمین مخصوص بازیِ کودکان را با مقداری پوسته‌ی نرم یا برگ درخت کاج، ایمن و صاف کنیم به‌طوری که برای فرود بچه‌ها مناسب‌تر باشد. این پوشش می‌تواند تا ۳۰ سانتی‌متر عمق داشته باشد.

۳-لبه‌ها و گوشه‌ها: لبه و گوشه‌های میز و تخت‌خواب‌ها نیز ممکن است موجب آسیب به نقاط مختلف بدن کودک شوند. بهتر است لبه‌ و گوشه‌های تیز و زاویه‌دار با پوشش‌های مخصوص مهار شوند تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنند.

ترجمه: مهرنوش خالقی

منبع:

www.raisingchildren.com

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10858
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.