کودکان درون‌گرا، را اشتباه قضاوت نکنید

حتما تابه‌حال کودکانی را دیده‌اید که در جمع دوستان و هم‌سن‌وسالان خود، در گوشه‌ای آرام و بی‌سروصدا بازی می‌کنند و با بچه‌های دیگر هم حرفی نمی‌‌زنند. شاید در بازی‌های گروهی نیز کمتر مشارکت کنند و دوست داشته باشند، به تنهایی کاردستی بسازند و با خودشان بازی کنند. وقتی با پدر و مادرشان به مهمانی می‌روند، شاید از سلام و احوال‌پرسی کردن‌ها فرار کنند و در گوشه‌ای برای خود بازی کنند. این بچه‌ها نه مبتلا به اختلالات‌روانی خاصی هستند و نه مشکل جسمانی دارند. آنها فقط درون‌گرا هستند. درون‌گراهایی که دوست دارند بیشتر تنها باشند و کمتر صحبت کنند.

  • کودکان درون‌گرا ترجیح می‌دهند به آرامی فکر کنند و به این شیوه از پس مشکلات برآیند. آنها بر روی روابط اجتماعی و واکنش‌ها تمرکز می‌کنند و به این شیوه از پس مسائل مختلف بر‌می‌آیند. کودکان درون‌گرا می‌توانند در صداها و تصاویر و تجربیات خود غرق شوند و عمیقا درباره مسائلی که علاقه دارند متمرکز شوند. این کودکان بسیار حساس هستند و اغلب علاقه دارند تنها باشند.
  • بهترین نوع ارتباط از نظر آنها ارتباطی است که یک‌به‌یک باشد. یعنی یک نفر با یک نفر دیگر. آنها شنونده‌های خوبی هستند و اغلب سکوت را دوست دارند. آنها برای تجدیدنظر و فکرکردن نیاز به تنهایی دارند. چنانکه قبل از حرف‎ زدن و پاسخ دادن به هر سوالی، مکث می‌کنند و فکر می‌کنند. این بچه‌ها اغلب دوست دارند احساسات خود را با دیگران در میان بگذارند.
  • کودکان درونگرا غیرعادی نیستند، فقط نوع رفتار و نگرش آنها با افراد برونگرا متفاوت است. آنها بسیار هشیار و آگاه هستند و از مسائل مختلف سردرمی‌آورند. آنها از طریق مشاهده، یاد می‌گیرند و می‌توانند فرایند یادگیری را در خود به جلو برانند. علاوه براین کودکان درون‌گرا در جمع‌های عمومی و اجتماعی، صحبت نمی‌کنند و اغلب ترجیح می‌دهند سکوت کنند. این کودکان دوست دارند بازی‌های گروهی را مشاهده کنند و بعد از آن وارد آن بازی شوند. علاوه براین کودکان اغلب مایل هستند بر روی کارهای مختلفی که انجام می‌دهند تمرکز کنند و در سکوت کار خود را ادامه دهند. به همین جهت این کودکان اغلب به سمت کارهایی می‌روند که نیاز به تمرکز و سکوت زیادی دارد. مثلاً کارهایی مانند نویسندگی، هنرهای دستی، پژوهش و مقاله‌نویسی. این‌گونه فعالیت‌ها نیاز آنها به سکوت و تمرکز را برطرف می‌‌کند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://centerforparentingeducation.org/library-of-articles/child-development/introverted-children-101/

https://www.brighthorizons.com/family-resources/introverted-children-tips-for-social-development

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5172
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.