چگونه می‌ توان به توسعه مهارت ‌های اجتماعی کودکان صفر الی سه ماهه کمک کرد؟

از همان روز اول نوزادان باید بدانند که چگونه نیازهای خود را برآورده سازند و این مهارت در گرو برقراری ارتباط با والدین است. آنها برای تامین هر چیزی وابسته به مراقبین خود یعنی والدین هستند و بدین‌ترتیب توانایی برقراری ارتباط و تعامل با دیگران، مهارتی ضروری در راستای بقا به شمار می‌رود. در مجموع می‌توان گفت که مهارت‌های اجتماعی از نخستین روز زندگی حضوری موثر دارند و از هر کودک به کودک دیگر نیز کاملا متفاوت خواهند بود. اما چگونه می‌توان به توسعه مهارت‌های اجتماعی در کودکان در سه ماه اول زندگی کمک کرد؟ چه مسئولیت‌هایی در این زمینه بر دوش والدین است؟

  • ارتباط صورت به صورت

زمان زیادی را صرف نگاه کردن به صورت فرزند کوچک خود کرده و به آنها فرصت دهید که متقابلاً چنین کاری را در مورد شما انجام دهند. همان‌طور که می‌دانید حالات چهره هر فردی در شکل‌دهی به ارتباطات اجتماعی وی، نقشی بسیار اساسی برعهده دارد. با برقراری ارتباط صورت به صورت، کودک قادر به فراگیری مهارت‌های اجتماعی خواهد بود. برای انتقال احساس امنیت، به آنها لبخند بزنید.

حتی می‌توانید از حالات چهره خنده‌دار استفاده کنید. پس از آن چند ثانیه صبر کنید تا قادر به بررسی واکنش کودک و اجرای حالت بعدی باشید. زمانی که احساس کردید کودک گیج و یا خسته شده است، استراحتی چند ساعته برای او در نظر بگیرید.

  • بازی‌های اجتماعی

با فرزند خود بازی‌های ساده‌ای را انجام دهید که به توسعه هوش اجتماعی او کمک خواهد کرد. برای مثال دالی موشه یکی از موثرترین بازی‌های رایج با تاثیر نام برده محسوب می‌شود. در این بازی فرد بزرگسال که بهتر است پدر یا مادر باشد، صورت خود را پوشانده و همزمان با آشکار کردن آن عبارت “دالی” را به زبان می‌آورد. کودک نیز در واکنش به این موضوع، لبخند زده و یا می‌خندد. طی بازی به عکس العمل‌های فرزندتان با دقت بالایی توجه کنید. چه حالت چهره ای او را بیشتر هیجان زده می‌کند؟

هرچه کودک بیشتر تحت تاثیر قرار بگیرد، مشارکت وی در بازی بیشتر شده و واژه‌ها و صداهایی خاص به زبان می‌آورد. سعی کنید از آنها تقلید کنید. دلیل این توصیه چه چیزی می‌تواند باشد؟ با این کار اشتیاق کودک بالا تر خواهد رفت و حتی ممکن است اقدام به مکالمه ای کوچک با شما کند.

  • صحبت با کودک

از بهترین روش‌های ممکن برای جلب نظر کودک، صحبت کردن با وی خواهد بود. با مکالمه، اقدام به مدل سازی یکی از بزرگترین مهارتهای اجتماعی مورد نیاز کودکان خواهید کرد. لازم نیست در مورد موضوعی مشخص و یا برنامه ریزی شده صحبت کنید. این مکالمه می‌تواند با گفت و گو پیرامون اتفاقات روزمره شما پیش رود.

در مورد آنچه که برای شام تدارک دیده‌اید و یا مشاهدات خود حین رانندگی با فرزندتان صحبت کنید. از طرفی اگر به چندین زبان تسلط دارید، بهتر است در مقابل کودک خود نیز راحت باشید و از هر زبانی که مایل هستید استفاده کنید. این مورد می‌تواند شامل گویش‌های محلی و یا زبانی بیگانه باشد. اما مزایای مکالمه به زبانی غیر از زبان مادری چیست؟ کودک از این طریق به مرور زمان با زبان‌های دیگر نیز آشنا خواهد شد و با کمی‌استمرار قادر به یادگیری زبان دوم بدون نیاز به آموزش آکادمیک جداگانه خواهد بود. کودکانی که به صورت دو زبانه رشد می‌کنند، در آینده فردی و اجتماعی خود از مزایای متعددی بهره مند می‌شوند.

  • آواز‌خوانی برای کودک

متد بعدی آواز خواندن برای کودکان و از همه مهم‌تر نوزادان است. اگر کودک از موضوعی ناراحت بوده و یا مشکل جسمانی خاصی داشته باشد، گوش سپردن به آواز خوانی والدین برای او می‌تواند تا اندازه زیادی آرامش‌بخش واقع شود. همچنین آواز خوانی می‌تواند به منظور جلب نظر کودک و تعویض راحت تر پوشک نیز یاری رسان باشد. در مجموع این متد به توسعه مهارت‌های اجتماعی کودکان منتج خواهد شد و می‌توان به راحتی از آن در هر موقعیتی بهره برداری کرد. پیشنهاد می‌شود یکی از آواز‌های مورد علاقه خود در دوران کودکی تان را انتخاب کرده و از آن برای کمک به توسعه ذهنی و اجتماعی کودک استفاده کنید.

  • محبت به کودک

تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که محبت نقش مهمی ‌در راستای تکامل مهارت‌های اجتماعی بر عهده دارد. یکی از بهترین نمودهای محبت به کودکان صفر الی شش ماهه، در آغوش گرفتن آنها برای بازه‌های زمانی طولانی خواهد بود. ممکن است تاکنون صحبت‌های مختلفی را مانند “با در آغوش گرفتن بیش از اندازه کودک، تربیت وی را خراب خواهید کرد” در این زمینه شنیده باشید. توجه داشته باشید که چنین مطالبی در مورد کودکی که تنها شش ماه سن دارد، به هیچ عنوان صحیح نبوده و لزومی‌ ندارد به آنها توجه کنید.

علاوه بر مورد فوق، یکی دیگر از جنبه‌های محبت به کودکان “رسیدگی والدین به خود” است. کودک می‌تواند هر تغییری را به سرعت در شما احساس کند و اگر این تغییر منفی باشد، منجر به ایجاد حالتی ناخوشایند در ذهن وی خواهد شد. مسئولیت‌های بی پایان والدین در امر نگه داری و تربیت فرزندان، در بسیاری از مواقع آنها را خسته می‌کند. اگر دچار وضعیتی مشابه شده اید، می‌توانید موضوع را با یکی از اعضای خانواده مطرح کرده و از او کمک بخواهید. اجازه ندهید که فرزندتان متوجه خستگی شما شود.

منابع:

https://www.apa.org/

https://onlinelibrary.wiley.com/

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9536
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.