چگونه بهترین خمیردندان را برای کودک خود انتخاب کنیم؟

مراقبت از دندان‌های نوزادان و خردسالان اهمیت دارد و دندان‌های آنها نیازمند توجه ویژه‌ای هستند. فراگیری عادات سالم مراقبت از دهان و دندان به‌ویژه با رشد کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود. در همین راستا، خرید خمیردندان مناسب می‌تواند بر سلامت کلی دهان و دندان کودک شما تاثیرگذار باشد. با توجه به برندهای بسیار زیادی که در بازار وجود دارند، انتخاب یک خمیردندان مناسب برای کودکان می‌تواند چالش برانگیز باشد.

در ادامه چند نکته که هنگام خرید خمیردندان برای کودکان باید مدنظر قرار دهید، ارائه شده‌اند. رعایت بهداشت دهان و دندان کودک می‌تواند از بروز پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و به حفظ دندان‌هایی قوی و درخشان کمک کند.

  • محصولات حاوی فلوراید را انتخاب کنید

فلوراید یک ماده مهم برای سلامت دندان است. انجمن دندانپزشکی آمریکا استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید را برای پیشگیری از پوسیدگی دندان توصیه کرده است. با این وجود، نظارت بر کودکان هنگام استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید اهمیت دارد. مصرف بیش‌ازحد فلوراید می‌تواند موحب شرایطی به نام فلوئوروز شود. فلوئوروز خفیف موجب بروز لکه‌های سفید روی دندان‌ها می‌شود، در شرایطی که موارد شدیدتر می‌تواند موجب ایجاد حفره و تغییر رنگ دندان‌ها به قهوه‌ای تیره شود.

آکادمی‌پزشکی کودکان آمریکا استفاده از مسواک و خمیردندان حاوی فلوراید را بلافاصله پس از درآمدن دندان‌های کودک را توصیه کرده است.

برای کودکانی که کمتر از سه سال سن دارند، استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید به اندازه یک دانه برنج و برای کودکان سه تا شش ساله به اندازه یک نخود توصیه شده است.

برای این که خطر قورت دادن خمیردندان در کودکان کوچک، به ویژه نوزادان که نمی‌توانند خمیردندان را به بیرون تف کنند به حداقل برسد، شما می‌توانید سر کودک را اندکی به سمت پایین خم کرده تا خمیردندان باقیمانده از دهان وی خارج شود یا از یک پارچه تمیز برای پاکسازی دهان استفاده کنید.

  • محصولاتی با عطر و طعم خوشایند را انتخاب کنید

بسیاری از کودکان عطر و طعم نعناع را دوست ندارند زیرا تندی این خمیردندان‌ها برای دهان لطیف و حساس آنها بیش‌ازحد زیاد است. خرید محصولی با عطر و طعم خوشایند و ملایم مانند توت فرنگی، آدامس بادکنکی یا توت‌ها می‌تواند مسواک زدن را به فعالیتی لذت‌بخش‌تر برای کودکان تبدیل کند.

هدف نهایی این است که کودکان دوبار در روز و هربار به مدت دو دقیقه دندان‌های خود را مسواک بزنند. خمیردندان‌هایی با عطر و طعم خوشایند و ملایم کودکان را هرچه بیشتر به مسواک‌زدن دندان‌های خود تشویق می‌کند.

  • محصولاتی که ساینده نیستند را انتخاب کنید

تکنیک‌های مسواک زدن ساینده به دلیل این که می‌تواند به سفیدشدن دندان‌ها کمک کنند بین بزرگسالان محبوب هستند.

اگرچه خمیردندان‌های ساینده مانند انواع سفید کننده موجب ازبین‌رفتن لکه‌ها و مواد باقیمانده روی دندان‌ها می‌شوند، اما می‌توانند مینای دندان را نیز از بین ببرند. عملکرد اصلی مینای دندان محافظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی است. مینای دندان از لایه‌های داخلی دندان در برابر دماهای بیش از حد زیاد یا کم، پلاک دندان، و اسیدها محافظت می‌کند.اما زمانی که مینای دندان آسیب ببیند دیگر قابلیت ترمیم و جایگزینی ندارد.

دندانپزشکان پرهیز از محصولاتی که حاوی مواد زیر هستند را توصیه می‌کنند:  

  • سیلیکات‌ها
  • آلومینیوم اکسیدهای هیدراته
  • کلسیم کربنات
  • منیزیم کربنات
  • سیلیکا ژل‌های دهیدراته
  • از مسواک مناسب استفاده کنید

مسواک کودک باید کوچک، با برس نرم، گرد و نایلونی باشد. برس‌هایی با زبری متوسط و سخت ساینده هستند که می‌تواند به مینانی دندان کودک آسیب برساند. مسواک‌هایی با برس نرم پاکسازی عمیق دندان‌ها و لثه‌ها بدون آسیب رسیدن به لثه‌ها یا مینای دندان را امکان‌پذیر می‌کنند. همچنین، هنگام مسواک زدن نباید فشار بیش از حد روی دندان‌ها و لثه‌ها وارد کرد زیرا این کار می‌تواند به پسرفت لثه‌ها منجر شود.

  • از تکنیک‌های مسواک زدن درست استفاده کنید

دندان‌های کودک را با استفاده از حرکات دورانی به صورت بخش بخش مسواک بزنید. بخش بیرونی دندان‌ها، بخش درونی دندان‌ها، بخش داخلی گونه‌ها و لثه‌ها باید تمیز شوند. به پاکسازی زبان نیز توجه داشته باشید. این کار به از بین بردن باکتری‌ها و بهبود بوی دهان کودک کمک می‌کند. هر سه تا چهار ماه یک بار مسواک کودک را تعویض کنید.

با درآمدن دندان‌های کودک، شما می‌توانید استفاده از نخ دندان را نیز آغاز کنید. استفاده زودهنگام از نخ دندان، کودک را به انجام روزانه این کار عادت می‌دهد. در صورت خونریزی، نگران نشوید. استفاده از نخ دندان در ابتدا می‌تواند موجب خونریزی لثه شود که با تقویت و بهبود شرایط لثه‌ها این اتفاق باید کمتر رخ دهد. اما اگر خونریزی پایدار است، باید با یک دندانپزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

  • به مدت زمان مسواک زدن توجه داشته باشید

برای پرهیز از پوسیدگی دندان‌ها، کودکان باید دندان‌های خود را دو بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنند. مسواک زدن با تکرر کمتر می‌تواند احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان را افزایش دهد. پوسیدگی دندان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دوران کودکی است.

  • زود آغاز کنید

نیازی نیست صبر کنید تا دندان‌های کودک درآیند تا عادت‌های خوب مراقبت از دهان و دندان را آغاز کنید. زمانی که دندان‌های کودک در نیامده‌اند، شما می‌توانید از یک پارچه تمیز و مرطوب برای پاکسازی لثه‌های کودک استفاده کنید. این کار می‌تواند به عادت دادن کودک برای رعایت بهداشت دهان و دندان از سنین پایین کمک کند.

شما می‌توانید بلافاصله پس از درآمدن دندان‌ها مراقبت و پاکسازی آنها را آغاز کنید. در ۱۲ ماهگی، شما می‌توانید از یک مسواک مخصوص نوزادان با برس نرم و آب برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده کنید. همانگونه که پیشتر اشاره شد، برخی استفاده از خمیردندان بلافاصله پس از بیرون آمدن دندان‌ها را بلامانع می‌دانند، اما برخی دندانپزشکان استفاده از خمیردندان از ۱۸ ماهگی را توصیه می‌کنند.

منبع: کیدز دنتال اسپشلتی

محمدمهدی حیدرپور

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9494
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.