چه وقت کودک خشمگین می‌شود و علت‌های آن چیست؟

خشم یک هیجان لازم و طبیعی در انسان است که از حدود دو سالگی خود را نشان می‌دهد. شاید تا به حال دیده‌ باشید که کودک دو تا سه ساله شما خشمگین شده و از شدت عصبانیت، به دیوار لگد کوبیده است. احتمالا خیلی نگران و مضطرب شده‌اید و نمی‌دانستید بهترین عملکرد چیست؟ کودکان شما در حال تجربه و شناخت یک هیجان جدید به نام خشم است.

مرکز مطالعات کودکان یِیل آمریکا نشان داد، تجربه خشم در کودکان زیر چهار سال، کاملا طبیعی است زیرا بخشی از فرایند رشد آنها است. البته حدود نُه تا ده بار در هفته و نه بیشتر. تجربه خشم در کودکان با گریه کردن، ضربه زدن، لگد زدن و هل دادن همراه می‌شود و احتمالا پنج تا ده دقیقه طول می‌کشد. اگرچه برای کودکانی که به مهد کودک می‌روند، این روند سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

وقتی بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، تجربه خشم در آنها دلایل دیگری دارد. مثلا وجود مشکلاتی با هم‌سالان در خانه یا مهد کودک و یا والدین. این کودکان، نیازمند دریافت کمک‌های ویژه روان‌درمانی هستند. اکثر والدین به خاطر پرخاشگری کودک خود، به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند زیرا پرخاشگری به سرعت آسیب‌های خود را نشان می‌دهد.

اگرچه دلایل متعددی هستند که شکل خشم در کودکان را متفاوت می‌کنند. ممکن است یک کودک خشمگین، فقط جیغ بزند و گریه کند و با مُشت روی پتو بکوبد ولی دیگری، دوستانش را کتک بزند و اسباب‌بازی‌ها را بشکند. خشم، شکل‌های مختلفی دارد. یکی از علت‌های شایع خشم در کودکان چهار سال و بالاتر این است که آنها نمی‌توانند به خواسته‌ خود برسند. مثلا اسباب‌بازی‌ مورد علاقه‌شان یا بازی در زمین بازی. دوم اینکه، کودک کارهایی را که از او درخواست می‌شوند را دوست ندارد انجام دهد. مثلا جمع کردن اسباب‌بازی‌ها یا خوردن غذایی که دوست ندارد.

متاسفانه کودکانی که از اختلال بیش‌فعالی، طیف اتیسم و یا وسواس رنج می‌برند، احتمالا به دفعات زیادی خشم را تجربه می‌کنند. همچنین معیارهای ژنتیکی و بیولوژی نیز در ابراز خشم کودکان نقش مهمی دارند. علاوه‌براین محیط زندگی کودک، اتفاقات و تغییرات ناگوار خانوادگی، والدین پرخاشگر و سلطه‌گر نیز بر رفتار خشن کودکان نقش اساسی بازی می‌کنند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.yalemedicine.org/conditions/anger-issues-in-children-and-teens/

https://www.scholastic.com/parents/family-life/social-emotional-learning/praise-and-discipline/anger-management-children.html

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3894
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.