چه زمانی تب ‌خال کودک نگران کننده می‌ شود؟

ممکن است کودک در سنین یک یا چهار سالگی به عفونت ویروس دهان ( تب‌خال) مبتلا شود.  این بیماری واگیر دار بوده، ودر خانواده های کم درآمد رواج بیشتری دارد. بیش از نیمی از مردم در دوران کودکی و یا نوجوانی به این بیماری گرفتار می‌شوند، در این مطلب با این مهمان ناخوانده بیشتر آشنا می‌شوید؛

  • تب ‌خال چیست؟

عبارت است از تاول‌های ریزی که بیشتر در اطراف سوراخ‌های بینی، لب‌ها و گاهی نیز در جاهای دیگر صورت ایجاد می‌شوند.  این تاول‌های کوچک پاره می‌شوند و مایع آنها به بیرون تراوش می‌کند و سپس روی آنها دلمه می‌بندد و ازبین می‌رود.

  • دمای بدن چه تاثیری بر تب خال می ‌گذارد؟

تب‌خال در اثر یک ویروس (هرپس سیمپلکس) ایجاد می‌شود که به طور دائم در پایانه‌های عصبی بعضی از کودکان و بزرگسالان زندگی می‌کند. افزایش دمای بدن ( برای مثال تب در اثر سرماخوردگی یا در تماس مستقیم با نور خورشید قرار گرفتن ) ویروس را فعال می‌کند.

  • طول مدت تب‌ خال چند روز است؟

ممکن است اولین حمله به شکل زخم‌های دهانی دردناک باشد و حملات به شکل تاول‌های پوستی بروز کند. تب‌خال در بیشتر موارد، حدود ۱۰_۱۴ روز طول می‌کشد.

  • آیا خطرناک است؟

تب‌خال خطرناک نیست، مگر اینکه در نزدیکی چشم به وجود آید و آن هم ممکن است به ندرت باعث ایجاد زخم در جلوی کره چشم شود.

  • علائم احتمالی تب ‌‌خال

  • ناحیه برجسته و قرمزرنگی که به طور معمول در اطراف سوراخ‌های بینی و لب‌ها تشکیل می‌شوند و سوزن سوزن می‌شوند و احساس خارش به همراه دارند، سپس تاول‌های ریزی وی آنها تشکیل می‌شود.
  • تاول‌های مایع دهنده که بعدا دلمه می‌بندد.
  • اولین کاری که باید انجام دهم چیست؟

  1. زمانی که تاول‌ها تشکیل شدند، از اینکه کودک آنها را دستکاری کند، جلوگیری کنید و دست‌های کودک را تمیز نگه دارید.
  2. برای خشک شدن ضایعات تب‌خال، روی آنها بتادین بمالید. هم چنین برای مرطوب نگه داشتن  آنها از یک کرم خنک‌کننده مثل وازلین  استفاده کنید تا ویروس ، سیر خودش را طی کند.  هر کدام از این درمان‌ها، می‌تواند باعث آسایش کودک شما شود.
  • آیا باید با پزشک مشورت کنم؟

اگر تب‌خال نزدیک چشم کودک است، هر چه زودتر با پزشک مشورت کنید. اگر تب‌خال قرمزتر و نواحی چرکی دیگر نیز پیدا شد هر چه زودتر با پزشک مشورت کنید؛ زیرا ممکن است با باکتری‌ها آلوده شده باشند. اگر کودک دچار تب‌خال‌های مکرر می‌شود، از پزشک توصیه های لازم را بخواهید.

  • پزشک چه کاری انجام می دهد؟

  1. اگر تب‌خال عفونی شود، پزشک پماد آنتی‌بیوتیکی تجویز می‌کند تا ناحیه مزبور نرم شود و عفونت هم درمان شود.
  2. امکان دارد تا پزشک پماد ضد ویروس تجویز کند تا به طور مرتب روی ناحیه مزبور بمالید. علت این است که پزشک بتواند حمله تب خال را کنترل کند. اگر حملات تب‌خال مکرر باشند، ممکن است قرص ضد ویروس تجویز کند.
  • من چه کمکی می توانم بکنم؟

  1. مطمعن شوید که کودک از حوله و دستمال مخصوص خودش استفاده می‌کند.
  2. اجازه ندهید کودک شما، دیگران (به خصوص سایر کودکان) را ببوسد. ویروس می‌تواند از این طریق منتقل شود.
  3. اگر کودک شما پس از تماس با نور خورشید دچار تب‌خال می‌شود، هنگامی که برای بیرون می‌رود و در تماس با نور خورشید قرار می گیرد، کرم ضد آفتاب روی لب ها و بینی او بمالید.

مژگان موسی‌پور

منبع: کلیدهای تربیت کودکان و نوجوانان بهداشت کودک

دکتر میریام استوپارد،  مترجمان : دکتر حمید سورگی، دکتر ساسان واثق و دکتر محمد رضا شگرف نخعی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10529
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.