چطور کودک ما قانون ‌پذیر می ‌شود؟

تربیت کودکی منظم و قانون‌‌مدار آرزوی بسیاری از والدین است. با این حال شیوه‌های تربیتی در نتیجه دلخواه بسیار مؤثرند. گاهی این تربیت با خشم و تنبیه همراه می‌شود و گاهی با جایزه و  حتی رشوه. اما همگی می‌دانیم که  راهکارهای بهتر و سریع‌تری وجود دارند. راهکارهایی که در آینده نه تنها به نفع خانواده‌اند بلکه بر جامعه هم تاثیر می‌گذارند.

زمانی که ما قانونی اجتماعی، عرفی و خانوادگی را به فرزندمان ‌آموزش می‌دهیم ، به سبب وضع آنی یک قانون کودک تحت امر ما  قرار نمی‌گیرد. خوب است بدانیم که وضع قانون باید با فکر و در زمان مناسب باشد. پیروی از چند راهکار ساده می‌تواند وضع و اجرای این خواسته‌های ما را ممکن کند.

 

  • قوانین را از قبل وضع کنید

 هیچ قانونی را یکباره وضع نکنید. این انضباط محسوب نمی‌شود بلکه یک نوع سردرگمی برای فرزند شماست . ابتدا درباره‌ی خواسته تان خیلی خوب فکر کنید. دلایل آن را برای خودتان تشریح کنید . بعد آن را برروی کاغذ بنویسید یا نقاشی کنید و در جایی نصب کنید که او هم ببیند.

  • قوانین قابل اجرا وضع کنید

وقتی قانونی نوشته می‌شود کودک از آن سر باز می‌زند. به همین دلیل خوب است قوانین وضع شده کم اما مهم و تاثیرگذار باشند.  اگر قانون‌ها سخت باشند کودک آن را اجرا نمی‌کند. در این صورت خود والدین غذابی بزرگ را تحمل خواهند کرد. آنها مدام به پیگیری اجرای این قانون مشغول می‌شوند. قانون برای آرامش خانواده وضع می‌شود و نه برای سلب آسایش بیشتر. ابتدا توانمندی کودک خود را بشناسید و براساس آن درخواست اجرای قانونی را بکنید. به طور مثال گاهی کودک حوصله‌ی جمع کردن لباس‌هایش را ندارد. تخطی از این قانون آنقدر مهم نیست که باعث تزلزل در خانواده شود لذا نباید بابت آن تنبیهی در نظر بگیرید یا وقت زیادی را صرف آن کنید.

  •  قوانین واضح و ساده بگذارید

کودک باید جمله و درخواست شما را درک کند. از لغات کم و قابل فهم استفاده کنید. مثلا اگر به او بگویید نباید به هیچ انسان و حیوانی صدمه بزند یعنی هرکاری خلافی ممنوع است. اما اگر از چنگ زدن، کشیدن مو، و کتک زدن صحبت کنید ممکن است او با هول دادن خواهرش توجیه خوبی داشته باشد. شما درباره هول دادن تذکری به او نداده‌اید.

  • برای شکستن قانون پیامد در نظر بگیرید

برای قانون‌شکنی باید پیامدی در نظر گرفت. این کار جزئیات را برای همه مشخص می‌کند. ضمن آنکه شما برای اصلاح رفتار نادرست او راهکاری پیدا می‌کنید. این پیامدها را هم باید از قبل تنظیم کنید. همان‌طور که گفته شد این پیامدها نباید خشونت کلامی و جسمی باشد. ممکن است فرزند شما به خواهر کوچکترش صدمه بزند یا او را مسخره کند. تنبیه مفید انجام کارهای خواهر کوچکتر است یا بی‌احترامی و گریه می‌تواند با تبعاتی همچون محرومیت از دیدن تلویزیون یا یک ساعت ماندن در اتاق اصلاح شود.

 

با تلخیص از کتاب کلیدهای تربیت کودک حرف شنو

انتشارات صابرین

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=6383
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.