چطور برای کودکمان یک کتاب مصور انتخاب کنیم؟

اگرچه کتاب‌های زیادی برای کودک و نوجوان وجود دارند و متخصصان زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند، اما شاید شما هم گاهی بعد از خریدن یک کتاب با محتوایی نادرست یا تصاویری روبرو شده باشید. ممکن است در این انتخاب افراد زیادی به شما کمک کرده‌ باشند، اما عدم تسلط شما باعث انتخاب این کتاب شده است. زمانی که فرزند ما کوچکتر و درواقع نوپا یا خردسال است ما به سراغ کتاب‌های مصور می‌رویم، اما ما باید چه نکاتی را درباره این دسته از کتاب‌ها بدانیم؟

الیزابت یانگ-بروئل روانکاو سرشناس توضیح می‌دهد: والدین باید کتاب‌های مورد مطالعه کودکان را هرچند که فقط مصور باشند، با دقت بالایی انتخاب کنند و نسبت به این موضوع حداکثر حساسیت ممکن را به خرج دهند.

در اولین گام محتوایی را گزینش کنید که احترام را به کودکان می‌آموزد و در برابر شخصیت لطیف آنها نیز به‌همین‌ترتیب عمل می‌کند. پس توصیه می‌شود از خرید کتاب‌هایی که ادبیات دستوری دارند، حق تصمیم‌گیری برای کودک قائل نمی‌شوند، کودکان را طبقه ضعیف و مطیع جامعه معرفی می‌کنند و به طور کلی برای استمرار یک سلسله مراتب اجتماعی خاص در خدمت بزرگسالان در تلاش هستند پرهیز کنید.

خوب است بدانید که طبق مطالعه منتشرشده به وسیله ناشر بین المللی اشپرینگر ساینس+بیزینس مدیا، کتاب‌‌های داستانی مصور نیازمند توجه بیشتری هستند. درواقع والدین مسئولیت بسیار مهم و طاقت فرسایی روی دوش دارند و باید پیش از خرید یک کتاب آن را از زوایای متعددی تحت تجزیه و تحلیل قرار دهند. این مسئله به‌خصوص برای کودکان خردسال اهمیت به‌سزایی خواهد داشت زیرا رسانه‌های چاپی نخستین ابزارهای القای ساختارهای اجتماعی به شمار می‌روند و می‌توانند به صورت کاملاً پنهانی تفکری که دوست ندارید را به ناخودآگاه فرزند شما انتقال دهند. خوب یا بد، کتاب‌های تصویری بر نگرش و نحوه ارزش گذاری کودک نسبت به خود و همینطور دیگران تاثیرگذار خواهند بود.

حتما بخوانید:

دستی که بوسه میزند

مناسب سه سال به بالا

از چی می‌ترسی آقا خرسه؟

مناسب دو سال به بالا

مامانم گم شده

مناسب دوسال به بالا

براساس گزارشی از انجمن روانشناسی آمریکا، تهیه فهرستی از فاکتورهای تصویری مخرب می‌تواند بر روند گزینش یک کتاب داستان مصور برای کودکی خردسال موثر باشد و آن را تبدیل به تجربه‌ای آسان و سریعتر کند. در واقع از این طریق زمان کمتری را صرف تفکر به جزئیات تصاویر کتاب خواهید کرد و می‌توانید با سرعت بیشتری انتخاب کنید.

در مجموع یک کتاب داستان کودک (چه مصور و چه انواع دیگر آن) باید شامل موارد زیر باشد:

  • شایستگی و لیاقت کودکان را تایید کند.
  • به مشارکت و همکاری کودکان در محیط خانواده و همچنین جامعه بها داده و آن را تشویق کند.
  • کودکان و بزرگسالان را به عنوان متحدانی معرفی . کند که برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند.
  • تجارب کودکان را معنی دار و ارزشمند بداند
  • به باورها، ارزش‌ها و نگرانی‌های کودکان فرصت بروز داده و به آنها احترام  بگذارد.

    مازیار دانیالی

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.