چطور اعتیاد فرزندمان به موبایل و تبلت را کنترل کنیم؟

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هر روز وابستگی به دنیای مجازی بیشتر می‌شود. بسیاری از مطالب و محتواهای تصویری دنیای مجازی، مناسب سن فرزند ما نیست. پس لازم است هنگامی که فرزندمان با تبلت و موبایل بازی می‌کند، نظارت کافی بر او داشته باشیم تا قربانی خشونت‌های مجازی نشود. اما اگر می‌خواهید عملکرد فرزندتان در دنیای مجازی را مدیریت کنید، این مطلب را از دست ندهید.

  • آیا می‌دانم چرا موبایل یا تبلتم را به کودکم می‌دهم؟

اینکه موبایل یا تبلت را به کودک‌ بدهیم و او را به سرعت ساکت کنیم، بسیار آسان‌تر از این است که او را به گردش برده یا خودمان با او بازی کنیم. بسیاری از پدر و مادرهایی که به دنبال فرصتی هستند تا به کارهای‌شان رسیدگی کنند موبایل یا تبلت را به کودک‌ می‌دهند.توصیه اصلی این است که به‌هیچ وجه موبایل یا تبلت را در اختیار فرزندان زیر سه سال خود قرار ندهیم. اما برای فرزندان بالای سه سال، از چه استراتژی‌هایی می‌توانیم استفاده کنیم؟

  • ۱- سرگرمی‌های متفاوت و حق انتخاب در اختیار کودک قرار دهیم

اگر فرزند ما حق انتخاب زیادی برای سرگرم شدن نداشته باشد، بیشتر به بازی با موبایل و تبلت روی می‌آورد. هزاران نوع سرگرمی خانگیِ سالم و کم‌هزینه وجود دارد که فقط با اندکی جست‌وجو در همین فضای مجازی، می‌توانیم آنها را در اختیار کودک قرار دهیم و کودک را محدود به بازی با تبلت و موبایل نکنیم.

  • ۲- زمان استفاده از تبلت و موبایل را محدود کنیم

اگر کودک ما بدون هیچ محدودیت زمانی، همواره با تبلت و موبایل وقت‌گذرانی کند، طولی نمی‌کشد که متوجه می‌شویم، فرزندمان به استفاده از این وسایل، معتاد شده و دچار اختلالات ارتباطی و یا چاقی و کم‌تحرکی شده است. پس ضروری‌ست که قاطعانه و مستمر، برنامه‌ی زمانی محدودی را برای استفاده از تبلت و موبایل اعمال کنید. حداکثر این زمان برای کودکی سه تا شش ساله ۱ تا ۲ ساعت در طول شبانه‌روز است.

  • ۳- بردن موبایل و تبلت به رختخواب را فراموش کنیم

بهتر است اول از خودمان شروع کنیم. اگر عادت داریم موبایل یا تبلت و لپ‌تاپ را وارد رختخواب و زمان استراحت خود کنیم، نمی‌توانیم از کودک‌مان بخواهیم این کار را نکند.

  • ۴-برای موبایل یا تبلت رمزگذاری کنیم

برای اینکه استفاده‌ی کودکان از فضای مجازی را محدود کنیم، لازم است موبایل و تبلت را رمزگذاری کنیم. اما قاطعانه و مستمر رفتار کنیم و با گریه‌ها و ناآرامی‌های کودک، به او ترحم نکینم و قوانینی که وضع کرده‌ایم را زیر پا نگذاریم.

  • ۵- از اپلیکیشن‌های مدیریت و محدودسازی استفاده کودکان از تبلت و موبایل استفاده کنید

برخی اپلیکیشن‌ها به کمک والدینی آمده‌اند که تمایل دارند، زمان بازی کودکان با تبلت و موبایل را کنترل کنند. این اپلیکیشن‌ها به ما کمک می‌کنند حتی از محتوای سرگرمی‌های مجازی‌ کودک باخبر شویم. با استفاده از این اپلیکیشن‌ها می‌توانیم راحت‌تر فرزند خود را از خطرات استفاده از موبایل و تبلت حفظ کنیم.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://kidslox.com/blog/11-powerful-strategies-to-get-rid-of-phone-addiction/

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9010
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.