چرخش‌ها و تکان‌های شدید کودکان هنگام خواب

علت‌ها و راهکارهای چرخش‌های کودک موقع خواب را بشناسیم

انواع چرخش‌های کودک هنگام خواب

ممکن است کودک شما چهار دست و پا بنشیند و خود را به جلو و عقب تکان دهد و سرش به لبه یا کناره‌های تخت‌خواب برخورد کند.

-ممکن است کودک روی تخت بنشیند و سرش به سمت عقب و سرِ تخت برخورد کند.

-ممکن است کودک روی شکم بخوابد و سر و صورتش را به تشک یا بالشت بکوبد.

– ممکن است کودک به پشت بخوابد و بدن و سرش را دائما به اطراف تکان دهد.

-ممکن است کودک در طول خواب شبانه علاوه بر چرخش‌ها و تکان‌های متعدد، صداهایی از حلق و دهان خود تولید کند.

تکان‌های بدنی در نوزادان حدودا از شش ماهگی شروع می‌شود و تکان‌های سر و یا برخوردهای سرِ کودکان در طول خواب از حدود ۹ ماهگی شروع می‌شود. بسیاری از کودکان تا حدود ۵ سالگی این رفتار را به‌تدریج کاهش داده و متوقف می‌کنند. اما برخی کودکان این کار را تا بعد از پنج سالگی نیز ادامه می‌دهند.

راه‌حل‌ها چیست؟

حتما بخوانید:

-ابتدا میزان زمانی‌که کودک در تخت‌خواب خود قبل از به خواب رفتن سپری می‌کند را بررسی کنید. اگر این زمان بیش از حد زیاد است، باعث می‌شود کودک در تخت‌خواب شروع به حرکت و چرخش‌های اضافی کند.

-وقتی کودک شروع به چرخیدن و ووُل خوردن‌های پی‌در‌پی می‌کند، بیش از حد به او توجه نکنیم. اگر کودک متوجه شود که با این کار می‌تواند موجب جلب‌توجه والدین شود، این کار را ادامه می‌دهد.

-سعی کنید تخت‌خواب کودک را از دیوار فاصله دهید تا دیوار نیز موجب ضربه‌های سخت به سرِ کودک نشود. همچنین می‌توانیم دور تا دور فضای داخلی تخت‌خواب را با الیاف نرم ایمن کنیم تا از ضربه‌های سرِ کودک جلوگیری کند. البته این کار برای نوزادان خیلی جوان توصیه نمی‌شود. نوزادان خیلی جوان ممکن است در طول خواب طوری قرار گیرند که راه بینی و دهان آنها ناگهان تنگ و بسته شود. بنابراین بهتر است تخت‌خواب آنها را با الیاف نرم بیش از حد پر نکنیم.

چه زمانی نیاز به مداخله درمانی است؟

۱-اگر کودک شما شب‌های متعددی این کار را ادامه می‌دهد و خروپف می‌کند، لازم است به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید و از احتمال ابتلا به اختلال آپنه انسدادی خواب جلوگیری کنیم.

۲-تکان خوردن‌های شدید کودک در طول خواب ممکن است موجب قرمزی یا کبودی پوست سر آنها شود. البته این مساله برای اکثر کودکان مشکل جدی ایجاد نمی‌کند اما ممکن است برای کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم، مشکل‌ساز باشد.

۳-اگر احتمال می‌دهید حرکات تند و ناگهانی کودک در طول خواب زیاد و شدید باشد، می‌توانید از کودک فیلم بگیرید و با پزشک متخصص کودک خود مشورت کنید.

مهرنوش خالقی

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10982
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.