پوست نوزاد و آنچه ما را می ‌ترساند!

گاهی والدین از ترس اینکه خدشه‌ای بر پوست نوزاد وارد نشود، ممکن است او را با اضطراب در آغوش بگیرند و هرگز به دست خواهر یا برادر بزرگ‌‌ترش ندهند. علاوه بر این‌ها ما آگاهی‌های کمی درباره‌ی پوست نوزاد و شیوه ی رفتار با آن داریم. آیا شما هم با این چالش روبرو شده اید؟

والدین مجبورند لباس نوزادان را با فاصله کمی تعویض کنند زیرا دلایل مختلفی از جمله غذا خوردن، استفراغ یا آلودگی‌ها وجود دارند که موجب می‌شوند لباس نوزاد کثیف شود. به همین علت لباس‌های نوزاد باید زود به زود شسته شوند. اگر از مواد شوینده‌ی خیلی غلیظ، سخت و آنزیم‌دار استفاده کنیم، موجب زمخت شدن پارچه لباس‌های نوزاد و ایجاد حساسیت‌های پوستی می‌شویم. بهتر است از شوینده‌های ملایم و بدون ایجاد حساسیت پوستی، استفاده کنیم زیرا شوینده‌های قوی گاهی ایجاد آلرژی‌های پوستی می‌کنند که موجب آزار نوزادان می‌شود.

گاهی پوست نوزدان بسیار خشک و در معرض خطر اگزما قرار می‌گیرد. در این حالت استفاده از صابون‌های خشک و معمولی برای حمام نوزادان توصیه نمی‌شوند. اگر کودک شما پوست خشک همراه با اگزما دارد، حتما از مرطوب کننده‌های مخصوص حمام نوزادان استفاده کنید تا به تدریج خشکی پوست، کاهش یابد. علاوه براین مطمعن شوید که محیط خانه عاری از گرد و غبار باشد. می‌توانید برای مرطوب نگه داشتن محیط خانه، از بخور یا هواسازهای مرطوب‌کننده استفاده کنید.

گاهی ممکن است لکه‌های زرد رنگ حاوی مقداری چربی روی پوست سر نوزاد مشاهده کنید. این اختلال با ماساژ روغن زیتون التیام می‌یابد. برخی شامپوهای مراقبتی برای از بین بردن این دانه‌ها نیز وجود دارند که می‌توان با مشورت پزشک استفاده کرد. لکه‌ها و دانه‌های سفید رنگ روی نقاطی از گونه، پیشانی، بینی و اطراف دهان نوزاد نیز ممکن است دیده شود. این دانه‌ها نیز خود به خود از بین می‌روند و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

برای مراقبت عمومی از پوست نوزادان خود، می‌توانیم به طور مرتب کودک را حمام کنیم، مثلا هر سه تا چهار روز. کودکان یک ماهه را می‌توان فقط با آب و یا مقداری شوینده‌های مخصوص نوزادان تازه متولد شده، حمام کرد. علاوه‌براین باید پارچه لباس نوزادان را از مواد بسیار لطیف و نرم مانند نخ-پنبه‌های ظریف انتخاب کنیم. انتخاب پارچه‌های پشمی یا الیاف مصنوعی ممکن است موجب آسیب و آلرژی پوستی شود. همچنین برای مراقبت از پوست نوزاد هیچ‌گاه نباید کودک را با پوشک کثیف، به مدت طولانی رها کنیم، هنگام تعویض پوشک از کرم‌های مرطوب‌کننده و ضد سوختگی پوست استفاده نماییم و در نهایت اگر از دستمال مرطوب برای پاک کردن نوزاد استفاده می‌کنیم، حتما مراقب حساسیت‌های پوستی احتمالی باشیم.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.bounty.com/baby-0-to-12-months/health-and-care/skincare/looking-after-your-little-ones-skin

https://www.caringforkids.cps.ca/handouts/your-babys-skin

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=7469
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.