نوزاد از چند ماهگی دست خود را به سمت دهانش می ‌برد؟

همیشه به خاطر داشته باشیم که مراحل رشد نوزادان متفاوت است و تغییرات رشد در آنها مانند یکدیگر نیست. ممکن است کودکی در سه ماهگی برای اولین بار یک شئ را به دهان خود ببرد و نوزاد دیگر سه هفته زودتر این کار را انجام دهد.

نوزاد تازه متولد شده یک موجود پر از نیاز است. تمام بدنش برای رفع نیازها همکاری می‌کنند. حواس مختلف نوزاد در تلاش هستند تا رشد کنند. اولین هدف نوزاد، غذا است. یعنی شیر مادر. نوزادان به شکلی غریزی دهان خود را برای مکیدن شیر مادر آماده می‌کنند.

نوزادان تازه متولد شده گاهی لبخند می‌زنند اما این لبخندها معنادار نیستند. بین ۳ تا ۴ ماهگی اولین لبخندهای معنادار و اجتماعی کودکان اتفاق می‌افتند. یعنی نوزاد در پاسخ به عملکرد و لبخند شما، لبخند می‌زند. وقتی نوزادان حدودا سه ماهه را روی شکم می‌خوابانید، قادرند سر و سینه خود را از زمین جدا کنند و پاهای خود را در این حالت تکان دهد. احتمالا برخی از نوزادان در این سنین می‌توانند به طرفین هم بچرخند.

پوست نوزادان صفر تا سه ساله بسیار حساس و ظریف است. گویی هنوز شکل نگرفته‌اند. پس اگر می‌خواهید وسیله‌ای برای بازی با آنها انتخاب کنید، از نرم‌ترین وسایل استفاده کنید. حتی برخی از نوزادان هنوز فرم سرشان ثابت نشده است و به خاطر فشارهای تولد در رحم مادر کمی حالت بیضوی گرفته‌اند. اما این حالت برطرف می‌شود.

آنها می‌توانند دست خود را به خوبی باز و بسته کنند و به سمت دهان‌شان ببرند. همچنین قادرند به خوبی اشیا را در دست خود بگیرند. به طوری که اگر یک شئ را به سمت آنها ببرید، از دستتان بگیرند و برای مدتی در دست خود نگه دارند. آنها می‌توانند به اشیا در حال حرکت ضربه بزنند. این ضربه‌ها واکنشی به حرکت اشیا هستند. اگرچه هنوز نمی‌توانند اشیا در حال حرکت را بگیرند.

از نوزاد سه ماهه انتظار می‌رود به صداهای مختلف پاسخ دهد. در واقع آنها به درجات صداها نیز حساس هستند و می‌توانند نسبت به صدا و خنده‌های شما واکنش نشان دهند. البته با صدایی مثل قرقره کردن که از گلوی خود تولید می‌کنند.

نوزادان تازه متولد شده مانند ما نمی‌بینند. آنها تا یک ماهگی اشیا با خطوط پررنگ و متضاد را می‌بینند. رنگ‌های متضاد مانند سفید و مشکی. برای همین است که اسباب‌بازی‌های ساخته شده برای نوزادان به رنگهای بسیار پررنگ ساخته می‌شوند. اما حدودا از دو ماهگی حس بینایی نوزاد شما هماهنگ‌تر می‌شود و به سرعت شروع به شناخت اشیا و افراد می‌کند.

مترجم و گردآوری: مهرنوش خالقی

منابع :

https://www.webmd.com/parenting/baby/features/stages-of-development#1

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/infant-and-toddler-health/in-depth/infant-development/art-20048012

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3215
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.