می‌خواهم فرزندم را از شیر بگیرم

نوزادان باید از نظر جسمی آماده دریافت‌ غذاهایی غیر از شیر مادر شوند. به‌طوری که نشانه‌های بدنی و جسمانی آنها بیانگر این مساله باشد. در این میان مادران جوانی که قصد دارند نوزادان کوچک خود را از شیر بگیرند، نگرانی‌های زیادی را تجربه می‌کنند. شاید دائم به این موضوع فکر کنند که نوزادم گرسنه است یا اینکه هنوز آمادگی‌های لازم را ندارد. اینکه دقیقاً چه زمانی باید این کار را انجام داد به برخی موارد بستگی دارد. در این مطلب سعی داریم این موارد را بررسی و تحلیل کنیم.

در وهله‌ی اول باید بدانیم چه زمان بهتر است نوزاد را به تدریج از شیر مادر جدا کنیم. در واقع این مساله به مادر و نوزاد بستگی دارد. برخی از متخصصان توصیه می‌کنند که اجازه دهید کودک خودش تصمیم بگیرد چه زمان می‌خواهد از خوردن شیر مادر دست بکشد. برای نوزاد شما، نوشیدن شیر مادر بسیار مهم است و فقط یک تغذیه‌ی ساده محسوب نمی‌شود. او از این طریق با شما یک رابطه و امنیت عاطفی عمیق می‌سازد. اگر کودک خواست که دیگر شیر نخورد، او را وادار به این کار نکنید. شما خود نیز می‌توانید تصمیم بگیرید که او را از این کار بازدارید.

مادرانی که قصد دارند کودک را از شیر بگیرند، معمولاً از غذاهای کمکی دیگری استفاده می‌کنند. مثلاً شیر، سرلاک یا پوره‌های لطیف و شیرین. ممکن است مادرها از هر نوع وسیله‌ای دیگر برای خواباندن نوزاد استفاده کنند و دست از شیردادن به کودک بردارند.

مادرانی که می‌خواهند کودک خود را از شیر مادر بگیرند، باید بدانند چه نشانه‌هایی در کودک، نمایانگر آمادگی‌های او برای استفاده از غذاهای دیگر است. علامت‌های مهمی وجود دارند که به ما نشان می‌دهند چه زمانی کودک ما آمادگی‌های لازم را کسب کرده است. اولین مورد این است که نوزاد به راحتی و بدون کمک دیگران می‌تواند بنشیند. یعنی به‌راحتی بر روی لگن خود قرار گرفته و با پاهای باز، نشسته است. دوم اینکه نوزاد می‌تواند چیزهای مختلف را در دست خود بگیرد و آنها را به سمت دهان خود ببرد. کودک بارها و بارها این کار را انجام می‌دهد و گویی از این راه اشیا مختلف را می‌شناسد.

مرحله‌ی بعدی این است که کودک به آنچه شما می‌خورید و در دهان خود می‌گذارید نگاه می‌کند و گویی می‌خواهد آن را امتحان کند. او احتمالاً با چشمانش، دست و دهان شما را تعقیب می‌کند و می‌خواهد آنچه در دست دارید را از شما بگیرد و در دهان خود بگذارد.

مرحله‌ی آخر این است که کودک به راحتی می‌تواند، مهارت‌های حرکتی جویدن و جنباندن فک‌ها را انجام دهد.

در طی این مراحل شما به‌تدریج می‌توانید نشانه‌های مهمی را ملاحظه کنید که نشانه‌ی آمادگی نوزاد شماست و به این ترتیب می‌توانید برای جدا کردن نوزاد از شیر مادر، به تدریج اقدام نمایید. شما باید به شیردهی‌های شبانه نیز دقت کنید و وعده‌های شیردهی را یکی‌یکی با شیر خشک یا غذای کمکی خیلی سبک و سالم، جایگزین نمایید.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.babycenter.ca/a3272/weaning-from-the-breast

 https://www.babycenter.ca

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5025
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.