علت لجبازی در کودکان مستقل چیست؟

مهم‌ترین شاخصه رفتاری کودک دو ساله، استقلال‌طلبی است. همچنین کودک بین دو تا سه سالگی دوست دارد تا جایی‌که می‌تواند احساسات و هیجانات خود را نشان دهد و خود را به عنوان فردی مستقل ثابت کند. این جز مهمی از رشد کودک در این مرحله است. اگر در این دوران والدین با کودک مخالفت کنند و دائم او را محدود کنند، ممکن است کودک لجبازی کند و رفته رفته پرخاشگر شود.

کودکان در این دوران معنای مخالفت کردن و «نه» گفتن را به خوبی می‌دانند و به راحتی از دستورات شما سرپیچی می‌کنند. آنها آگاهی خوبی از احساسات خود و دیگران دارند. یعنی کاملا متوجه می‌شوند که شما ناراحت هستید یا عصبانی. در عین حال کودکان در این سنین می‌توانند به سرعت هیجانات خود را تغییر دهند. مثلا چند ثانیه پس از عصبانیت، بی‌تفاوت می‌شوند و تعجب می‌کنند.

کودکان بین دو تا سه سالگی طیف گسترده‌ای از احساسات را تجربه می‌کنند. احساساتی مانند شرم یا ترس و احتمالا به راحتی ناامید یا خشمگین می‌شوند. آنها از تغییرات زیاد استقبال نمی‌کنند و دوست دارند احساس استقلال کنند. اگرچه هنوز نیازمند حمایت‌های والدین خود هستند.

کودک دو ساله نیازمند فعالیت‌های تکراری است. مثلا گفتن کلمه «بای بای»، موقع خداحافظی کردن. زیرا آنها از طریق تکرار یاد می‌گیرند. همچنین می‌توانند بازی دیگران کودکان را نگاه کنند و با آنها همراه شوند.

کودک دوساله می‌تواند از دارایی‌های خودش مانند لباس‌ها و اسباب‌بازی‌هایش دفاع کند. بنابراین اصلا از او نخواهید که وسایل خود را با دیگران تقسیم کند. اگرچه آنها دوست دارند با دیگر کودکان بازی و همدلی کنند و حتی خانه‌ بسازند. چراکه دوست دارند هرچه بیشتر از والدین خود مستقل شوند. یعنی اگر کودکی به سختی از والدین جدا شود و با کودکان دیگر بازی نکند، پدر و مادر باید هشیار باشند و برای ریشه‌یابی و رفع مساله به پزشک کودکان مراجعه کنند.

مترجم و گرد آوری: مهرنوش خالقی

منبع:

http://www.kamloopschildrenstherapy.org/social-emotional-toddler-milestones

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3271
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.