شناخت طبیعت، راهی برای پرورش یک کودک متفکر

کودکی که خاک را می‌کاود، میان درختان می‌دود و گاهی حشرات را دنبال می‌کند. او از عجایب طبیعت شگفت‌زده می‌شود و می‌خواهد آنها را لمس کند. کودک برای تجربه چیزهای مختلفی که در طبیعت رشد می‌کنند، تمام حواس خود را به‌کار می‌گیرد، بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه و حتی چشایی. این فرایند موجب افزایش مهارت‌های کودک می‌شود. نقش ما در پرورش این مهارت‌ها مهم و ضروری است.

نتایج بسیاری از پژوهش‌ها نشان می‌دهند، رابطه کودکان با طبیعت مزایای بسیاری دارد که در دراز مدت تحت تأثیرات خود را نشان می‌دهد. در حقیقت طبیعت یک آزمایشگاه بزرگ یادگیری برای کودکان است. کودکان دانشمندان جوانی هستند که عاشق کشف و تجربه صداها، منظره‌ها و مواد مختلف بیرون از خانه هستند. طبیعت فرصت‌های بی‌شماری برای خلاقیت، حل‌مسأله و یادگیری از طریق کنجکاوی را در اختیار کودکان قرار می‌دهد. تعامل با محیط طبیعی به کودکان اجازه می‌دهد تا با تجربه و دست‌ورزی چیزهای مختلفی بیاموزند. در طبیعت کودکان فرصت فکرکردن، سوال پرسیدن و حرف زدن درباره نظرات خود را به‌دست می‌آورند. آنها از این طریق یک ذهن کنجکاو و کاوشگر را پرورش می‌دهند. وقتی کودکان فاصله بین دو قطعه سنگ را بر‌آورد می‌کنند تا از روی آنها بپرند و یا به فصلِ‌ بیرون آمدن حشرات دقت‌ می‌کنند، به‌طور مستمر چیزهای مختلفی را با مشاهده و تجربیات خود می‌آموزند. اینها فقط دو مثال بسیار ساده هستند اما کودکان در طبیعت، هزاران موقعیت ناب مانند این دارند که می‌توانند مهارت‌های خود را ارتقا دهند. موقعیت‌هایی که کودکان می‌توانند بارها و بارها آزمون و خطا کنند، شکست بخورند و موفق شوند و سازگاری و اعتمادبه‌‌نفس خود را پرورش دهند.

طبیعت برای کودکان محیطی متنوع و وسیع را ارائه می‌کند. به‌طوری که مغز کودک از رشد مناسب و همه‌جانبه‌ای برخوردار می‌شود. زیرا کودک در طبیعت فعالیت‌های متنوعی را تجربه می‌کند. کودک زمین را می‌کَند، کِرم‌های زیر خاک را بررسی می‌کند که چطور حرکت می‌کنند. او به ابرها خیره می‌شود و یا روی چاله‌های آب می‌پرد، به صدای پرندگان گوش می‌دهد، گیاهان را بو می‌کند، دانه‌های مختلف را جمع‌آوری می‌کند و با گِل و شاخه‌های کوچک، سازه‌های مختلفی را خلق می‌کند.

پژوهش‌های بسیاری ثابت کرده‌اند که ارتباط کودک با طبیعت به سلامت ذهنی، عاطفی و احساسی و جسمانی کودک می‌انجامد. دسترسی مستقیم کودک به طبیعت موجب افزایش سازگاری و عزت‌نفس کودک در برابر منفی‌بافی و استرس می‌شود. کودکان می‌توانند به راحتی میزان تمرکز، یادگیری، خلاقیت، مهارت‌های شناختی، انعطاف‌پذیری، خود آگاهی و مهارت‌های ارتباطی خود را افزایش دهند. ضمن اینکه بازی در طبیعت، کودکان را از ابتلا به چاقی نیز محفوظ می‌دارد. به‌علاوه برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد، کودکان با بازی در طبیعت میزان علاقه خود به طبیعت را افزایش می‌دهند و نسبت به آن احساس مسئولیت زیادی می‌کنند. مطالعه روی افرادی که از محیط‌زیست مراقبت می‌کنند و نسبت به آن مسئولیت‌پذیرتر هستند، نشان می‌دهد که این افراد از کودکی این تجربیات را از سر گذرانده‌اند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.doc.govt.nz/about-us/our-policies-and-plans/education-strategies/national-education-strategy-2010-2030/benefits-of-connecting-children-with-nature/

https://www.brighthorizons.com/family-resources/children-and-nature

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=6299
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.