شناخت مراحل خشم در کودکان

اگر شما از آن دسته والدینی هستید که از رفتار خشن کودک خود نگران شده‌اید، در مرحله اول بهتر است درباره‌ی این مساله اطلاعات لازم را به‌دست آورید. اگر به دنبال راه‌حل مساله‌ای هستیم، ابتدا باید آن را بشناسیم تا بتوانیم آن را با موفقیت رفع کنیم. رفتار خشن در کودکان اتفاقی‌ست که می‌توان برای مدیریت آن به خوبی اقدام کرد. برای این کار لازم است والدین شناخت لازم از خشم و رفتار پرخاشگرانه را به‌دست آورند.

برای شناخت هیجانات و احساسات کودک خود، بهترین راه این است که از کودک جویای احوالش شوید. اجازه دهید او احساسات خود را بیان کند و با شما راحت باشد. هرگز با عصبانیت و لحن تند با او صحبت نکنید. زیرا او به شما اعتماد نمی‌کند تا احساسات خود را به‌طور کامل بیان کند. برای شناخت احساسات کودک‌مان باید میزان خشم و شادی در او را بشناسیم. از خود سوال کنیم، کودک من چقدر خشمگین است؟ آیا از خشم دندان‌های خود را به هم می‌ساید یا فقط جیغ و داد می‌کند.

در اینجا یک نمودار میزان خشم را می‌بینیم. این نمودار تصویری به کودک کمک می‌کند تا از میزان خشم خود را بهتر بشناسد. کودکان با استفاده از این راهنما می‌توانند خشم را از احساسات دیگری مانند درد یا اضطراب متمایز کنند.

 

پنج مرحله این نمودار، مراحل خشم را نشان می‌دهد. کودک شما می‌توانید از روی تصاویر احساسات خود را نشان دهد. این قسمت بخش مهمی از مدیریت خشم در کودکان را شکل می‌دهد. برای شناخت میزان خشم در کودک می‌توانید از او بخواهید که چهره خود را هنگام خشمگین شدن نقاشی کند. مثلاً چهره‌ی خشمگین خود را بعد از آب شدن بستنی‌اش نقاشی کند و یا وقتی که یک نفر اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش را به زور از دست او درمی‌آورد. حتماً میزان خشم کودک در این دو اتفاق متفاوت است. آب شدن بستنی، یک اتفاق ساده است که ممکن است رخ دهد، اما اینکه یک نفر با زور اسباب‌بازی مورد علاقه کودک را از دستانش بیرون بکشد، اتفاق ساده‌ای نیست و کودک ممکن است علاوه بر تجربه ناکامی و خشم، ناامیدی و اندوه را نیز تجربه کند.

شاید برای کودکان، نقاشی کردن یا ساختن چهره‌ای خشمگین بسیار آسان‌تر از صحبت کردن درباره آن باشد. بنابراین برای اینکه به کودک خود کمک کنید تا هیجانات و احساسات خود را بهتر و بیشتر بشناسد، لازم است نمادهای تصویری استفاده کنید تا برای کودک، مسیر هموارتری را ایجاد کنید. همچنین استفاده از نمادهای تصویری به کودک شما کمک می‌کند تا در مراحل اولیه‌ی خشم آن را دریابد و اجازه ندهد مراحل سخت‌تر به سراغ او بیایند. به‌طورکلی این نمودارها کمک می‌کنند تا کودک از گیرافتادن درون چاله‌های خشم دور بماند. همان‌طور که می‌دانید، خشم به شکل‌های مختلفی بروز می‌کند. کودک با شناخت هیجانی می‌تواند یاد بگیرد که در کدام مرحله بیشتر قرار می‌گیرد.

 

مرحله ۵: در اینجا من آنقدر عصبانی هستم که داد و فریاد می‌کنم، ناسزا می‌گویم و به خود و به دیگران آسیب می‌زنم.                                                                                                                                                                               

  مرحله ۴: اینجا من خیلی خیلی عصبانی هست. فریاد می‌زنم و به دیگران ناسزا می‌گویم.                             

        مرحله ۳: من عصبانی هستم و دوست ندارم لبخند بزنم. چیزی باعث آزار من شده‌است.                               

          مرحله ۲: همه چیز سر جای خودش است، اگرچه همه چیز عالی نیست اما من احساس بدی ندارم.                 

                      مرحله ۱: من خیلی خوشحالم و احساس خوب و راحتی دارم.                                                                 

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://veryspecialtales.com/17-anger-management-activities-for-kids/

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=4218
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.