رشد کلامی و زبانی کودک چهار ساله

یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی کودکان چهار ساله زبان است. آنها به قدری یاد گرفته‌اند صحبت کنند که می‌توانیم از بابت بیان کلامی و زبانی آنها آسوده خاطر شویم. تا پیش از دو سالگی بسیاری از کودکان توانایی بیان کامل ندارند. اما چهارسالگی سنی است که رشد زبانی کودکان به حد کافی می‌رسد. برای آگاهی از جزییات این رشد فوق‌العاده لازم است اطلاعات کافی داشته باشیم. در اینجا بخش‌های مختلف رشد زبانی کودک چهار ساله را بررسی می‌کنیم.

۱-علاقه به صحبت کردن درباره همه چیز

کودکان چهار ساله علاقه دارند درباره جزییات چیزهای مختلف با دیگران صحبت کنند. آنها نیاز دارند درباره قسمت‌های مختلف زندگی سخن بگویند. صحبت کردن راهی‌ست برای ادراک دنیا و کارهای موجود در آن. بنابراین آنها از طریق صحبت کردن، دنیا، انسان‌ها و موقعیت‌های مختلف را بیشتر و بیشتر کشف می‌کنند. آنها با حرف زدن با دیگران، آداب مختلفی را می‌آموزند و درباره آنها نیز تجربیات مختلفی به‌دست می‌آورند.

۲-میزان توانمندی زبانی چهارساله‌ها

کودک چهارساله قادر است گفت‌وگوی خوبی با دیگران داشته باشد اما ممکن است نتواند برخی کلمات را به خوبی تلفظ کند. مثلا کلماتی که حروف «ر» وَ «ل» را پشت‌سرهم دارند و یا کلمات طولانی‌تری هستند. اما آنها هنوز هم سوالات بسیاری دارند که مشتاق هستند از بزرگترها بپرسند. سوالات مختلفی درباره علت وقایع مختلف و یا در مورد چگونگی اتفاقات. خیلی وقت‌ها کودکان درباره معانی کلمات سوال می‌کنند و می‌خواهند کلمات هم‌معنی‌ را پیدا کنند. روندی که تا سالهای مدرسه نیز ادامه می‌یابد.کودکان چهار ساله قادرند داستان‌های طولانی هم تعریف کنند. قصه‌های واقعی و یا قصه‌هایی که از تخیلات خودشان سربرآورده است. آنها دوست دارند درباره چیزهای مختلف، نظرات خود را بیان کنند و در این باره بحث و گفت‌وگو کنند. کودک چهارساله می‌تواند برخی اتفاقات را پیش‌بینی کند و درباره آنها صحبت کند. مثلا اگر کودکی را ببیند که از دیوار بالا می‌رود، ممکن است اتفاق بدی را برای آن کودک پیش‌بینی کند. همچنین آنها می‌توانند درباره چیزهایی که دوست دارند اتفاق بیافتد و یا قبلا اتفاق افتاده صحبت کنند. علاوه‌براین آنها می‌توانند برای اسباب‌بازی‌ها و دوستان خود قصه‌گویی کنند. قصه‌هایی کاملا ساخته ذهن تخیل‌پردازانه خودشان است. کودک چهار ساله می‌تواند نام گُل‌ها، ماشین‌ها، حیوانات و میوه‌ها را حفظ کند و در بازی‌های مختلف از این نام‌ها استفاده کند. همچنین می‌تواند برای چیزهای مختلف یا  شخصیت‌های خیالی، نام و نشانی انتخاب کند و درباره آنها صحبت کند.

۳-توانمندی‌های پیچیده‌تر زبانی

کودکان چهار ساله شعر و لالایی یاد گرفته‌اند و حتی می‌توانند برای یک کودک کوچکتر از خودشان بخوانند. در این دوران ذهن آنها گنجایش یادگیری شعرهای زیادی دارد. شعرها و ترانه‌های با قافیه برای کودک چهارساله بسیار لذت‌بخش است. کودک قادر است برای کودکان کوچک‌تر از خودش قصه بگوید، با آنها بحث کند، ترانه بخواند و قصه‌های تخیلی یا واقعی را مانند یک نمایش بازی کند. بچه‌ها در این سنین می‌توانند شعر حفظ کنند. در واقع از بعد از سه سالگی کودکان قادرند چیزهای مختلفی را در حافظه خود نگه دارند. کودکان چهار ساله، از بازی‌هایی که همراه شعر و قصه انجام می‌شوند لذت بسیاری می‌برند.

ترجمه و گردآوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://healthywa.wa.gov.au/Articles/A_E/Child-development-4-5-years

https://www.healthychildren.org/English/ages-stages/preschool/Pages/Developmental-Milestones-4-to-5-Year-Olds.aspx

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=11154
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.