خوب، بد، پستانک

بالاخره پستانک خوب است یا نه؟ اینکه کودک را آرام می‌کند مهم‌تر است یا  توجه به عوارض آن؟ متخصصان مختلف پاسخ‌های گوناگونی به این سوال می‌دهند و روان‌شناسان معتقدند برای انتخاب بهتر، لازم است براساس یک جدول نکات مثبت و منفی موضوع مدنظر را بنویسیم. در این مطلب هم قرار است تنها به چند نکته‌ی قابل تأمل در رابطه با استفاده از پستانک اشاره کنیم.

  • مکیدن پستانک موجب آرامش کودک ‌می‌شود یا اضطراب او؟

مکیدن یکی از برنامه‌های روزمره‌ی تسکین‌دهنده و فوق‌العاده است. با این کار، نوپاها خود را آرام می‌کنند، به‌خصوص آن‌هایی که خجالتی‌اند و یا دچار استرس می‌شوند. پدرها و مادرها سوال می‌کنند که آیا مکیدن علامت اضطراب است؟ بیشتر اوقات خیر. جالب این‌که، عشق به مکیدن درست مثل رنگ مو یا کک‌و‌مک به‌صورت ژنتیکی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

  • جایگزینی پستانک برای آرامش کودک

می‌توانید هر چند بار در روز به او شیشه شیر و پستانک بدهید یا از شیر خودتان برای آرامش کودک استفاده کنید. ضمن این‌که هرروز فرصت‌هایی را برایش فراهم کنید تا با سایر روش‌ها آرام بگیرد.

  • عفونت گوش مرتبط با مکیدن پستانک

مکیدن محکم می‌تواند موجب فشار داخل گوش شود. اگر کودک شما مستعد عفونت‌های گوشی است، میزان استفاده او از پستانک و شیشه‌شیر را به حداقل برسانید، و زمانی‌که درحال نوشیدن شیر از شیشه است، دقت کنید که سر او را کمی بالاتر قرار بگیرد. توجه داشته باشید که بتوانید کودک‌تان را به‌جای استفاده از پستانک به در آغوش گرفتن چیزی که دوستش دارد مثلاً پتو تشویق کنید، یا او را به یک نوای آرام‌بخش مثل یک سی‌دی‌ که می‌تواند تمام مدت شب بشنود عادت بدهید.

 

مکیدن شست و مکیدن پستانک در نهایت باعث جلو آمدن دندان‌ها می‌شود. بنابراین بعضی وقت‌ها به نوپای‌تان بگویید: «وقتی بچه‌ها سه‌سالشون می‌شه، پستونک جادویی‌شون پرواز می‌کنه و می‌ره پیش پستونک‌های کهنه، و بعد یه اسباب‌بازی می‌فرسته!» (هرگز به او نگویید که پستانکش را به نوزادان می‌دهند زیرا ممکن است وقتی نوزادی را مشغول مکیدن پستانک ببیند، تصور کند این همان “دوست قدیمی” اوست و رنجیده‌خاطر بشود!) استفاده‌ی طولانی‌مدت از پستانک همیشه باعث بروز مشکلات دندانی نمی‌شود. دراین مورد از دندانپزشک‌تان بخواهید که دهان و دندان فرزندتان را معاینه کند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5106
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.