حیوانات خانگی، هیولای ترسناک ذهن کودک

کودک ممکن است به دلایل مختلف از یک حیوان خاص یا چند حیوان مختلف بترسد. ممکن است دچار علائمی مانند نگرانی شدید، افزایش ضربان قلب، تعرق و احساس خفگی، تنگی نفس، درد سینه، سرگیجه و لرزش ‌شوند. اگر والدین در چنین شرایطی آگاهی‌های لازم را کسب کنند می‌توانند کودک را حمایت کرده تا او بتواند از این احساس عبور کند یا حداقل ترس خود را کنترل کند.

  • آیا ترس از حیوانات طبیعی ‌است؟

ترس از حیوانات جزو ترس‌ از چیزهای واقعی است. ممکن است احساس ترس از حیوانات آنقدر شدید شود که مثلاً کودک یک گربه را به مثابه‌ هیولایی بی‌شاخ و دم نگاه کند. به کودک اطمینان دهید که هرگز او را تنها نمی‌گذارید و از او حمایت می‌کنید تا این احساس را کنترل کند.

  • چه‌زمانی به روان‌شناس مراجعه کنیم؟

اگر به مدت شش‌ماه یا بیشتر هنگام روبرویی کودکتان با حیوانات، حداقل چهار علامت ترس را در او مشاهده کردید، مطمئن باشید که باید به روان‌شناس متخصص کودکان مراجعه کنید زیرا کودک شما دچار ترس از حیوان است.

  • ما به‌عنوان والدین چه‌کار کنیم؟

  • به عنوان والدین کودکی که از حیوان می‌ترسد، به او توضیح دهید که این یک احساس معمولی است و شما قصد ندارید او را مجبور کنید که با آن حیوان روبرو شود. به احساس ترس کودک احترام بگذارید و او را حمایت کنید. اگر کودک شما بالای سه یا چهار سال است، می‌توانید علت ترس او را بپرسید. ممکن است کودکان ‌تأثیر والدین خود از یک حیوان خاص بترسند و یا قبلاً تجربه‌ی تلخی در مورد یک یا چند حیوان مختلف داشته باشد. البته ابتدا لازم است تشخیص دهید که کودک شما مبتلا به اختلال ترس است یا فقط یک ترس ساده را تجربه می‌کند.
  • می‌توانید کتاب داستان‌هایی با تصاویر رنگارنگ و کارتونی از حیوانات تهیه کنید و یا در فضای مجازی پیدا کنید و به کودک نشان دهید. قصه‌های مختلف درباره‌ی آن حیوان می‌تواند ترس کودک را کمرنگ‌تر کند. در مرحله بعدی می‌توانید از عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌هایی به شکل حیوانات استفاده کنید و کودک را تشویق کنید تا آنها را نوازش کرده یا به آنها غذا بدهد. می‌توانید وقتی ترس کودک کم‌تر شد، از اسباب‌بازی‌های بزرگ‌تر استفاده کنید. در مرحله‌ی بعدی که مطمئن شدید ترس کودک کم‌تر شده، می‌توانید کودک را به باغ وحش حیوانات ببرید تا کودک از نزدیک و در شرایط ایمن‌تری حیوانات را ملاقات کند و با آنها صحبت کند.

ترجمه و گردواری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.sheknows.com/parenting/articles/815402/when-your-child-has-animal-phobias-1/

https://alphamom.com/parenting/parenting-health-safety/whos-afraid-of-the-big-bad-doggie/

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=4873
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.