توسعه‌ی حافظه در خردسالان

آگاهی از این موضوع که فرزند شما چه نوع قابلیت‌های حافظه‌ای در اختیار دارد، می‌تواند منتج به آموزش بهتر آنها و همچنین درک مناسب تر والدین از انتظارات کودک شود. به عنوان مثال تا هفت سالگی نیز مهارت به یادآوردن خاطرات پیچیده و به ویژه آنهایی که همپوشانی زمان و مکان دارند، تکمیل نخواهد شد. توانایی کودکان برای به یادآوری خاطرات و یا اطلاعات مختلف، فاکتوری مهم در تمام طول زندگی آنها خواهد بود. این قابلیت با رشد آنها فرصت تصمیم گیری، برنامه‌ریزی و استفاده از تجربیات گذشته را امکان‌پذیر می‌سازد. به طور خلاصه مهارت استفاده از حافظه، ابزاری فوق‌العاده برای توسعه شناختی کودک محسوب می‌شود.

هرچند تسریع روند توسعه حافظه به معنای واقعی امکان‌پذیر نخواهد بود، اما استراتژی‌های متعددی وجود دارد که می‌توانند نقشی حمایتی ایفا کنند. مواردی که در ادامه اشاره می‌شوند، همین هدف را دنبال خواهند کرد:

پیش از هر چیز از کودک خود بخواهید “داستان‌پردازی” کند. این فعالیت اهمیت زیادی دارد زیرا خلق داستان‌های مختلف بخشی اساسی از فرهنگ هر جامعه‌ای به شمار می‌رود. داستان‌پردازی ابزاری قدرتمند به منظور ارتباط گیری با خود درونی و همینطور حافظه خواهد بود. جالب است بدانید که داستان‌ها در مقایسه با حقایق، ماندگاری بیشتری در ذهن دارند. از این رو اگر می‌خواهید به تقویت حافظه فرزندتان کمک کنید، از وی بخواهید در مورد وقایع مهمی که برایش روی می‌دهد داستانی منحصربه‌فرد خلق کند.

فاکتور مهم بعدی “تکرار” است. کودک شما به صورت روزانه در حال تمرین ناخودآگاه با حافظه محدود خود خواهد بود. تکرار و تمرین مداوم منتج به ایجاد ارتباطی قوی میان بخش‌های مختلف مغز و به دنبال آن به یادآوری سریع‌تر اطلاعات مورد نیاز می‌شود.

استراتژی سوم که از ارزش بالایی نیز برخوردار است، مربوط به بهره‌برداری از ارتباطات، واژگان و همچنین برقراری روابط موثر می‌شود. به همان نسبت که خودآگاهی کودک در مورد حافظه و مهارت‌های شناختی خود افزایش می‌یابد، قابلیت وی برای به کار گیری استراتژی های پیچیده و یادگیری سریع تر نیز افزایش خواهد یافت. در واقع با استفاده از دایره لغات گسترده‌تر نه‌تنها می‌توان در امر داستان‌پردازی موفق‌تر عمل کرد، بلکه خاطرات نیز به یاد ماندنی‌تر می‌شوند. به منظور دست‌یابی به این هدف کودک خود را آموزش دهید تا تصویری کلی از داستان مدنظرش نقاشی کند. حال نوبت به تفسیر دقیق تصویر می‌رسد. از وی بخواهید در فواصل زمانی مختلف نقاشی خود را برایتان توضیح دهد. آیا هر بار این کار را با همان دقت مرتبه اول انجام می‌دهد؟

مترجم: مازیار دانیالی

منابع:

aap.org

jhu.edu

jamanetwork.com

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3817
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.