دروغگو یا خیال ‌پرداز؟ یک تشخیص آسان!

کودکان ۴ ساله به راحتی معنای درست و غلط را درک می‌کنند و می‌توانند برخی هنجارهای اخلاقی را رعایت کنند. آنها روابط دوستانه خود را گسترش می‌دهند و از بازی‌های تخیلی لذت می‌برند زیرا مغز آنها به رشد خیلی خوبی رسیده و می‌توانند خیلی چیزها را در ذهن تصور کنند. به خوبی قادرند با دوستان خود همدلی کنند و از آنها دلجویی کنند، زیرا به مرحله‌ای رسیده‌اند که می‌توانند به صحبت‌های فرد مقابل خود گوش کنند. همچنین بهتر از گذشته می‌توانند خشم خود را کنترل کرده و قوانین سخت را دنبال کنند.

آنها به راحتی احساسات و هیجانات اطرافیان خود را درک می‌کنند و می‌توانند اسباب‌بازی‌های خود را با آنها تقسیم کنند، اگرچه ممکن است به روابط دوستانه دیگران حسادت کنند. کودک چهارساله دوست دارد نقش‌ بزرگسالان را بازی کند. مثلا نقش پدر یا مادر. آنها دوست دارند در بازی‌های تخیلی خود قوانینی از خود ابداع کنند. گرچه ممکن است شما به عنوان پدر یا مادر، با این قوانین موافق نباشید، اما اجازه دهید آنها نقش‌های مختلف را بازی کنند.

کودکان چهار ساله دوست دارند بدانند در ساعات مختلف روز چه کارهایی باید انجام شود. مثلا در زمان صبحانه خوردن یا شب و به رختخواب رفتن. در حقیقت آنها به مدیریت والدین نیاز دارند. شاید گاهی جهان برای آنها ترسناک باشد اما می‌توانند بدون ناراحتی از والدین خود دور شوند.

کودک چهار ساله قادر است حس شوخ‌طبعی خود را نشان دهد و به موقعیت‌های خنده‌دار بخندد. همچنین ممکن است برخی رفتارهای او بسیار پرهیاهو باشند. مثل فضولی کردن یا حسادت کردن. گاهی آنها هم‌بازی‌های خیالی دارند و با حرف می‌زنند، البته جای نگرانی نیست و این حالت بین کودکان چهارساله طبیعی‌ست زیرا آنها هنوز نمی‌دانند چه چیز واقعی و چه چیزی تخیلی‌ست. شاید داستان‌های تخیلی برای شما تعریف کنند و شما تصور کنید آنها دروغ می‌گویند. اما این دروغ‌گویی نیست، بلکه قوای تخیل‌پردازی کودکان چهارساله است که در حال رشد و پختگی است. شما می‌توانید با قصه‌گویی برای کودک چهار ساله به تقویت حس تخیل‌پردازی او کمک کنید. در واقع کودکان از همین دوران وارد دنیای تخیل‌پردازی می‌شوند و حدودا تا شش سالگی از آن لذت می‌برند.

مترجم و گردآوری: مهرنوش خالقی

منابع :

https://healthywa.wa.gov.au/Articles/A_E/Child-development-4-5-years

http://www.kamloopschildrenstherapy.org/social-emotional-preschool-milestones

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3101
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.