تجربه ‌ی احساس شکست برای کودکان خوب است یا بد؟

 کودکان سه تا پنج ساله، خواسته‌های مختلفی دارند اما اگر در پی رسیدن به خواسته‌های خود شکست بخورند، بهترین برخورد والدین با آنها چیست؟ آیا باید بدون فوت وقت، خواسته‌های آنها را برآورده کنیم یا آنها را با احساس شکست خود روبرو کنیم؟ این مطلب به شما نشان می‌دهد‌ در هنگام احساس شکست یک کودک چطور با او رفتار کنید.

  • چرا تجربه شکست برای کودک سودمند است؟

بسیاری از والدین تلاش می‌کنند شکست‌های کودک خود را بی‌وقفه هموار کنند، اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند، اگر کودکان احساس شکست و ناامیدی را تجربه نکنند، ممکن است آسیب‌های جدی‌تری را در آینده تجربه کنند. درصورتی‌که کودکان را از تجربه احساس شکست، مصون نگه داریم، به او لطف نکرده‌ایم. البته اینکه ما نخواهیم عزت‌نفس کودکان خود را خدشه‌دار کنیم، بسیار باارزش است. اما فرض کنید در یک بازی که کودک شکست می‌خورد،‌ در نقش یک ناجیِ مطلق ظاهر شویم و کودک را از تجربه احساس شکست و ناامیدی دور نگه داریم، کودک چگونه می‌تواند بیاموزد که از پس سختی‌ها و مشکلات خود برآید؟ گاه برخی والدین برای اینکه فرزندان خود را از تجربه شکست دور نگه دارند،‌ شیوه‌های تقلب را در قالب کارهای عادی و بی‌اشکال، به کودک یاد می‌دهند. به این ترتیب کودک از درک و سازگاری با هرگونه شکستی دور می‌ماند و در آینده و در برابر شکست‌های واقعی زندگی،‌ عکس‌العمل‌های بسیار سخت و ناسازگارانه‌ای بروز می‌دهد. اما واقعیت این است که وقتی فرد در دوران کودکی احساس شکست را تجربه می‌کند،‌ از آمادگی‌های لازم بهره می‌برد.

  • مزایای تجربه شکست برای کودک

کودکی که احساس شکست را تجربه می‌کند، مسیرهای جدیدی را از سرمی‌گذارد. مثلاً او می‌آموزد که باید برای خواسته‌های خود تلاش کند، خلاقیت به خرج دهد، راه‌حل‌‌ها را کشف کند، بر احساس ناراحتی و ناامیدی خود فائق آید، سازگاری و همکاری را تمرین می‌کند و مدیریت هیجاناتش را به دست می‌گیرد. پژوهشگران توصیه می‌کنند به جای اینکه شکست خوردن بچه‌ها را دردناک توصیف کنیم،‌ آن را فرصتی برای فائق آمدن و قوی‌تر شدن بچه‌ها بدانیم. اگر کودکان مسیرِ عبور از شکست‌ و ناامیدی را تمرین کنند،‌ در آینده بیشتر برای موفقیت تلاش می‌کنند و از پسِ چالش‌های متعدد برمی‌آیند. والدینی که بلافاصله پس از شکست خوردن کودک، مداخله می‌کنند و مانند یک قهرمان،‌ کودک را از مواجهه با احساس شکست خود دور می‌کنند، در حقیقت کار مفیدی نمی‌کنند. آنها تجربه احساس شکست در کودک را به تاخیر می‌اندازند و این در حالی‌ست که هرچه کودکان در سنین بالاتری مجبور به سازگاری با احساس شکست خود شوند،‌ بدتر است و سخت‌تر می‌توانند این مساله را بپذیرند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://www.parents.com/kids/development/behavioral/failure-is-an-option/

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9518
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.