به فرزندم بگویم دختر یا پسر فرقی ندارد برابری مهمتر است

بیایید به فراسوی صورتی و آبی برویم

بیایید به اتفاقات جهان بنگریم

بیایید کمی وسیع‌تر نگاه کنیم. در طول تاریخ به تناسب موقعیت‌ها و اتفاقات مختلفی که در دنیا رخ داده است، زنان و مردان وظایف مختلفی را به عهده گرفته‌اند. گاهی زنان مجبور بودند پابه‌پای مردها، در جبهه‌های جنگ با دشمن خود بجنگند. در مقابل گاهی مردها نیز مجبور شده‌اند از نوزادان بی‌مادر خود نگهداری کنند و به امور خانه‌ها رسیدگی کنند. جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، پر از اتفاقات و احتمالات گوناگون است که انسان‌ را برای هر چیزی آماده می‌کند.

رفتار ما الگوی فرزندمان می‌شود

بهتر است با کودکان خود طوری رفتار کنیم که بیاموزند کارها را به دخترانه و پسرانه بودن تقسیم نکنند. البته همه اطلاعات مهم و مربوط به جنسیت‌شان را به آنها بیاموزیم و درباره بدنشان، به آنها آگاهی‌های لازم را یادآوری ‌کنیم. بهتر است بدانیم که رفتار ما به عنوان والدین کودک، مهمترین معیار و الگو برای کودک‌مان است. اگر کودک از ما بشنود یا ببیند که کارها و وظایف مختلف را به زنانه و مردانه تقسیم می‌کنیم، او نیز همین راه را ادامه می‌دهد.

به کودک بیاموزیم که بدن باارزش‌تر از جنسیت اوست

در قدم بعدی لازم است درباره نقاط مختلف بدن کودک صحبت کنیم. به او بگوییم که بدنش زیباست و دختر یا پسر فرقی ندارد، ما بدن خود را دوست داریم و از آن مراقبت می‌کنیم. همچنین بهتر است به کودک خود بیاموزیم که هیچ‌کس اجازه ندارد بدن ما را مسخره کند و از آن ایراد بگیرد. این یک مساله شخصی است و هر فرد خودش برای بدنش تصمیم می‌گیرد. هر فرد زیبایی‌های مخصوص خود را دارد و ما هم اجازه نداریم بدن یا رنگ پوست دیگران را مسخره کنیم. به کودکان دختر آگاهی‌های لازم درباره نواحی مختلف بدن‌شان بدهیم و آنها را نسبت به زیبا بودن بدنشان آگاه کنیم. بسیاری از دخترها در نوجوانی فکر می‌کنند بدن زیبایی ندارند و باید برای زیباتر شدن، کارهای مختلفی انجام دهند.

از الگوهای جنسیت‌زده‌ که افکار کودکان را تهدید می‌کند، غافل نشویم

بهتر است دخترها را از کارهایی که کمی سخت‌تر به نظر می‌رسند، برحذر نداریم و به او طوری القا نکنیم که گویی او یک جسم منفعل است و قرار است در آینده فقط در کنار یک مرد طعم خوشبختی را بچشد. به او بیاموزیم که او نیز در آینده می‌تواند یک مرد را دوست داشته باشد و برای خوشبختی همسرش تلاش کند. بهتر است او را به داشتن استقلال، درآمدزایی، ورزش کردن و باور به زیبایی‌های طبیعی‌اش پرورش دهیم. از طرفی بهتر است به پسربچه‌ها طوری القا کنیم که بدانند نسبت به خواهر خود یا دیگر دخترها برتری ندارند و احترام گذاشتن باارزش‌تر از قلدری کردن و رقابت‌ خصمانه است. به خاطر داشته باشیم، اسباب‌بازی‌ها فقط برای بازی هستند و نه برای پررنگ‌ کردن تفاوت‌های جنسی که منجربه نابرابری بین کودکان می‌شود. برخی اسباب‌بازی‌های صرفا دخترانه یا پسرانه پیام خوبی برای کودکان ما ندارند. شاید عروسک‌های پرنسس به کودکان دختر ما چنین القا کنند که باید مانند ملکه‌‌ای بی‌عیب و نقص ظاهر شوند و یا اسباب‌بازی‌های جنگی به کودکان پسر ما چنین القا کنند که باید جنگ‌جو و خشن باشند و ابراز احساسات و مهربانی کار اشتباهی است.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://believe.earth/en/how-to-educate-children-for-gender-equality/

https://babyandchild.ae/age-1-4/raising-your-toddler/article/1070/how-to-teach-gender-equality-to-your-kids

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10956
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.