به راحتی نوزادم را حمام می ‌کنم

امروزه بسیاری از مادران مجبورند، اولین حمام‌های نوزاد خود را به تنهایی و یا با کمک پدران جوان و کم‌تجربه انجام دهند. احتمالاً این کار برای والدین جوان کمی استرس ایجاد می‌کند، زیرا حفظ و مراقبت از نوزاد را کمی چالش‌برانگیز می‌کند، اما ماجرا این‌قدرها هم پیچیده نیست.

حمام کردن بسیار لذت‌بخش است، اما برای نوزادان تازه متولد شده فقط دو تا سه بار در هفته توصیه می‌شود، اگرچه شست‌وشوی روزانه دست و صورت و پاها می‌تواند بسیار لذت‌بخش وکافی باشد. بنابراین این نظریه که نوزادان بایستی مرتب حمام شوند، کاملاً مردود است.

برای حمام کردن نوزاد لازم است چند مورد ضروری و مهم را رعایت کنیم تا به راحتی از پس این‌کار برآییم. اولین مساله این است که هرگز نوزاد خود را برای لحظه‌ای در حمام تنها نگذاریم. پاسخ دادن به زنگ تلفن یا آیفون را فراموش کنید، در غیر این‌صورت این مسئولیت را به فردی دیگر بسپارید. اگر امکانش را دارید، حتماً از یک فرد دیگر داخل حمام کمک بگیرید. (نوزاد را به خواهر یا برادر کمی از خودش بزرگتر نسپارید و هرگز فکر نکنید چنین کاری بی‌خطر است. نوزادان در آبی با عمق ۳ تا ۴ سانتی متر نیز ممکن است دچار خفگی شوند. فراموش نکنید آنها نمی‌توانند اعلام کنند که نیاز به کمک دارند.)

نوزادان هنگام حمام کردن، کمی هیجان‌زده هستند و وول می‌خورند. بنابراین باید موقع حمام نوزاد، در محلی راحت و ایمن و بدون احتمال لیز خوردن بنشینیم. مثلاً روی یک صندلی با ارتفاع خیلی کم بنشینیم و لگن آب یا سر‌دوشی را نزدیک خود قرار دهیم. نوزاد را به شکم،‌ روی ساعد خود قرار دهیم تا تسلط بیشتری برای گرفتن او داشته‌باشیم. با دست دیگر به آرامی بر بدن و سر نوزاد آب می‌ریزیم. اگر از تشکچه‌های پلاستیکی و مواج، مخصوص حمام نوزادان استفاده می‌کنید،‌ آن را روی زمین یا یک سکوی امن در حمام قرار دهید. کودک را به شکم روی تشکچه‌ قرار دهید و با تسلط کافی روی بدن نوزاد آب بریزید. می‌توانید یک دست خود را به صورتی که انگشت‌ شست و اشاره‌تان روی شقیقه‌ها و پشت گوش‌های نوزاد، قرار دهید تا مانع از نفوذ آب و کف به داخل گوش‌ها و چشم و بینی نوزاد شوید. به همین شیوه می‌توانید سر نوزاد را نیز بشویید.

استفاده از یک لگن پلاستیکی مخصوص حمام نوزاد، برای تنظیم درجه حرارت آب و کنترل مقدار آب، بسیار مفید است. درجه حرارت آب را کاملا وِلرم و سازگار با واکنش‌های نوزاد خود قرار دهید. به این ترتیب می‌توانید به راحتی و با کمک یک ظرف کوچک،‌ از لگن آب بردارید و روی نوزاد خود بریزید. می‌توانید نوزادان ۶ ماهه که قادر به نشستن هستند را درون همین لگن بنشانید و حمام را برایشان لذت‌بخش کنید.

پس از حمام، نوزاد را درون حوله‌ای نرم و نازک که آب را به خوبی جذب می‌کند، بپیچید. پیش از حمام بردن نوزاد، از متعادل بودن دمای هوای اتاق مطمئن شوید. نیازی نیست درجه حرارت وسایل گرمایشی را زیاد کنید. همین‌که محیط خانه از دمای آسایش برخوردار باشد کافی ا‌ست. نیازی نیست لباس‌های خیلی گرم و ضخیم به نوزاد بپوشانید. به جای اینکار استفاده از زیرپوش و یک لایه لباس نخ‌پنبه یا داخل کرکی برای زمستان،‌کفایت می‌کند. هرگز سر نوزاد را برای مدت طولانی نپوشانید و برای استفاده از سشوار، از بادِ خیلی داغ استفاده نکنید.

 

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.bounty.com/baby-0-to-12-months/health-and-care/bathing-your-baby

https://www.whattoexpect.com/first-year/how-to-bathe-your-baby.aspx

 

 

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=7380
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.