با هیولای زیر تختخواب چکار کنیم؟

بایدها و نبایدهای والدین با کودکانی که از هیولای زیر تخت‌خواب شکایت می‌کنند

بچه‌ها معمولا از این چیزها می‌ترسند:

شاید بچه‌های دو تا سه ساله از هر چیزی که برایشان ناآشنا باشد، بترسند. مثلا ممکن است اگر برای اولین‌بار پایِ پدربزرگ را در گچ ببینند، ناگهان بترسند و به شدت گریه کنند. اما در بین کودکان سه تا پنج ساله، ترس از موجودات تخیلی و یا بعضی چیزهای واقعی مثل حیوانات وحشی و بزرگ، رایج‌تر است. قدرت تخیل‌پردازی کودکان بسیار بالاست و تشخیص واقعیت از خیال، برای کودکان زیر چهار سال خیلی سخت‌تر است. شاید او هر شب از خواب بیدار ‌شود و با گریه به اتاق خواب شما بیاید اما باید صبور باشید و او را از خود نرانید. شاید کودک شما از وجود هیولایی زیر تخت‌خواب یا داخل کمد، شکایت کند.

وقتی کودک وحشت‌زده است، او را اینگونه حمایت کنیم:

این بسیار مهم است که شما در کنارکودک خود، همدلی کنید و از او حمایت کنید. هرقدر که حرف‌های کودکتان غیرمنطقی باشد. به جای اینکه به او بگوییم «ترسو نباش یا نترس» بهتر است با او همدلی کرده و او را متهم به جلب توجه کردن، نکنیم و بگوییم «می‌دانم عزیزم چیزی باعث شده تا احساس ترس کنی». به این ترتیب به او می‌فهمانید که این یک احساس طبیعی است و هیچ اشکالی ندارد. شما می‌توانید در طول روز با کودک خود صحبت کنید و در قالب یک بازی نمایشی با عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های دیگر از او بخواهید، نمایشی در این مورد بازی کند و نشان دهد چگونه می‌توان بر هیولای زیر تخت‌خواب پیروز شد. اکنون زمانی است که کودک دوباره از تخیلات خود کمک می‌گیرد و بر هیولای تخیلی زیر تختخواب پیروز می‌شود.

چه راه‌های دیگری وجود دارد؟

از کودک بخواهید چنین داستانی را در قالب نقاشی یا خمیربازی پیاده کند. مثلا یک هیولای خمیری بسازد و احساسات خود را نسبت به آن بیان کند. هر شب قبل از خواب، تمام محل‌هایی که کودک ادعا می‌کند، هیولا آنجاست، به همراه کودک بازرسی کنید. قبل از خواب و در تاریکی اتاق برای کودک قصه بخوانید و همیشه یک چراغ خواب کوچک روشن بگذارید. از کودکی خودتان و مواجهه با تاریکی بگویید. از زیبایی‌های شب و ماه و ستاره‌ها برای کودک بگویید. همچنین در قالب قصه و بازی و نمایش، راه‌حل‌های مختلف غلبه بر ترس را بررسی کنید. مثلا از کودک بپرسید اگر تو به جای آن خرگوش کوچولوی قصه بودی، چطور به جنگ هیولاها می‌رفتی؟ یک آدم شجاع چه کار می‌کند؟ کودکان در این مواقع پیشنهادات جالبی ارائه می‌کنند. مثلا ممکن است پسربچه‌ای بخواهد لباس بَت‌مَن بپوشد و بخوابد تا اگر هیولایی آمد با او مبارزه کند. از این راه‌حل‌ها استقبال کنید و شما نیز راه‌حل‌هایی در ذهن پیدا کنید و در یک فرصت مناسب به کودک ارائه کنید.

با این شیوه‌ها پیشگیری کنید:

حتما رسانه‌های در دسترس کودک را رصد کنید. ممکن است یک نوجوان یا فردی دیگر، تصاویر یا فیلم‌های ترسناکی را به کودک نشان داده باشد. حتما از آنچه کودک می‌بیند و می‌شنود، مطلع شوید. برخی پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند، قصه‌خوانی قبل از خواب با موضوع غلبه بر ترس، موجب کاهش احساس ترس در کودکان می‌شود. در آخر همیشه مراقب باشید تا نظم خواب شبانه کودک برهم نخورد. ممکن است کودکان چنین خواسته‌ای داشته باشند، اما تلاش کنید با همکاری یکدیگر این برنامه به تاخیر نیوفتد.

ترجمه و گرداوری:‌ مهرنوش خالقی

منبع:

https://www.verywellfamily.com/fear-of-monsters-under-bed-4584321

https://www.caringforkids.cps.ca/handouts/taming_the_monsters

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10940
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.