افسردگی کودکان چیست و چه علائمی دارد؟

افسردگی روحیه‌ای گذرا نیست، و همچنین شرایطی نیست که بدون درمان مناسب از بین می‌رود. افسردگی اغلب تشخیص داده نمی‌شود و تحت درمان قرار نمی‌گیرد زیرا علائم به‌عنوان تغییرات عاطفی و روانی عادی که در طول رشد اتفاق می‌افتد از بین می‌روند. به خاطر داشته باشید که اگرچه افسردگی یک بیماری جدی است، اما یک بیماری قابل‌درمان است. والدین باید در صورت بروز هرگونه نگرانی در مورد تغییر در روحیه یا رفتار کودک، با پزشک کودک خود صحبت کنند یا با یک متخصص بهداشت روان تماس بگیرند

  • آیا کودکان از افسردگی رنج می‌برند؟

بله. افسردگی در دوران کودکی با “اضطراب” طبیعی و احساسات روزمره که در هنگام رشد کودک رخ می‌دهد متفاوت است. وقتی علائم پایدار باشد و در فعالیت‌های اجتماعی، علایق، کار در مدرسه وزندگی خانوادگی اختلال ایجاد کند، کودک ممکن است دچار افسردگی شود.

تا پیش از سال ۱۹۸۰ که مطالعات متعددی شیوع افسردگی در کودکان زیر ۷ سال را به اثبات رساندند، متخصصان کمی بر این حقیقت باور داشتند. درواقع کمتر کسی بود که ابتلای یک کودک خردسال به افسردگی را تنها یک شوخی خنده‌دار قلمداد نکند. در دهه ۱۹۹۰ مشخص شد که حتی بچه‌های زیر ۳ سال نیز ممکن است با این حالات روحی- روانی درگیر شوند. اما در مورد بسیاری از آن‌ها نشانه‌های پیشرفت افسردگی به‌گونه‌ای غیرمعمول تظاهر می‌یابد. برای مثال کودک رفتارهای تهاجمی از خود نشان می‌دهد، تندخو می‌شود، در غذا خوردن دچار مشکل خواهد شد و یا دچار اختلال بیش فعالی- کمبود توجه می‌شود.

همچنین باید توجه داشت که معمولاً کودکان مبتلا سعی می‌کنند احساسات خود را پنهان کنند و تجربیات سخت را با افراد دیگر در میان نگذارند. به عقیده Lisabeth DiLalla متخصص روانشناسی رشد از دانشکده پزشکی دانشگاه ایلینوی جنوبی، این دسته از کودکان در معرض تجربه مشکلات فیزیکی و روحی مختلفی قرار دارند و دوران بزرگ‌سالی نیز به‌سختی می‌توانند به درمان خود کمک کنند. تحقیقات Joan Luby روان‌پزشک دانشکده پزشکی دانشگاه واشینگتن نیز نتایج به‌دست‌آمده از تحقیقات DiLalla را تأیید می‌کند. وی تأکید دارد که درمان زودتر کودکان مبتلا، می‌تواند بازده بالاتری را به دنبال داشته باشد.

همچنین بر اساس مطالعه‌ای که توسط موسسه ملی سلامت منتشرشده است، تظاهر علائم افسردگی در کودکان زیر ۳ سال می‌تواند درمان را با مشکلات بیشتری روبه‌رو سازد. این کودکان نسبت به آن‌هایی که در سنین بالاتر دچار حالات افسردگی و اضطراب می‌شوند، سال‌های بیشتری با بیماری خود درگیر خواهند بود. البته هرچه تشخیص سریع‌تر صورت گیرد، شانس بهبودی نیز بهتر است.

  • افسردگی در کودکان چقدر شایع است؟

انستیتوی ملی بهداشت روانی تخمین می‌زند حداقل ۳/۳ درصد از کودکان ۱۳ تا ۱۸ ساله دارای افسردگی شدید هستند. آکادمی روان‌پزشکی بزرگ‌سالان آمریکا این تعداد را ۵٪ تخمین زده است. خودکشی سومین عامل اصلی مرگ‌ومیر در جوانان بین ۱۰ تا ۲۴ سال است.

  •  چه عواملی باعث افسردگی در کودکان می‌شود؟

مانند بزرگ‌سالان، افسردگی در کودکان می‌تواند به دلیل ترکیبی از عواملی زیر باشد

  1. بیماری جسمی (مانند دیابت یا صرع)         
  2.  وقایع استرس‌زا در زندگی 
  3. سابقه خانوادگی (دیگران در خانواده افسردگی دارند)     
  4. مصرف الکل یا مواد مخدر                                                                                                                          
  5. محیط‌ زیست (ازجمله مشکلات خانوادگی)                                                                                                                                                                                                                                               

 

  • چگونه می‌توانم بگویم فرزند من افسرده است؟

افسردگی در هر کودک ممکن است با یک علامت منحصربه‌فرد بروز کند. علائم و نشانه‌های افسردگی در کودکان شامل موارد زیر است:

  • تحریک‌پذیری، عصبانیت، بی‌قراری
  • احساس مداوم غم، ناامیدی
  • انصراف از فعالیت‌ها یا روابطی که قبلاً آز آن‌ها لذت می‌برده
  • افزایش حساسیت به نه شنیدن یا انتقاد
  • تغییر در اشتها (افزایش یا کاهش‌یافته است)
  • تغییر خواب (بی‌خوابی یا خواب بیش‌ازحد)
  • گریه یا تغییر خلق
  • بی تمرکزی و تمرکز مشکل
  • خستگی و کمبود انرژی
  • شکایات جسمی (مانند درد معده، سردرد) که به درمان پاسخ نمی‌دهند
  • کاهش توانایی عملکرد در حین فعالیت در خانه یا با دوستان، در مدرسه، فعالیت‌های خارج از برنامه و سایر سرگرمی‌ها یا علاقه‌ها
  • احساس بی‌ارزشی یا گناه
  • افکار یا صحبت از مرگ یا خودکشی

همه کودکان افسرده همه این علائم را ندارند. در حقیقت، بیشتر آن‌ها در زمان‌های مختلف و در تنظیمات مختلف علائم متفاوتی دارند. اگرچه ممکن است برخی از کودکان در محیط‌های ساختاریافته به عملکرد مناسب خود ادامه دهند، اما بیشتر بچه‌های دارای افسردگی قابل‌توجه، دچار تغییر چشمگیر در فعالیت‌های اجتماعی، از دست دادن علاقه به مهدکودک و مدرسه می‌شوند.

منبع:

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/14938-depression-in-children

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=4669
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.