اضطراب کمتر با چند بازیِ کاربردی

کودکی را تصور کنید که از یک اختلال اضطرابی رنج می‌برد. این اختلالات انرژی بسیار زیادی از کودک می‌گیرند و مثل مانعی بزرگ، اجازه نمی‌دهد کودک زندگی آرام و راحتی را تجربه کند. این بچه‌ها نمی‌توانند مانند بچه‌های دیگر با خیالی آسوده بازی کنند و از زندگی خود لذت ببرند. اضطراب مثل مزاحمی دست‌وپاگیر آنها را به زمین می‌زند. اگر این کودکان کمک‌های روانی مطلوبی مانند برخی بازی‌های هدفمند را در برنامه داشته باشند، به تدریج نشانه‌های اضطرابی را کاهش می‌دهند.

 

  • بازی سنگِ هشیاری: با همراهی کودک یک بسته گِل سفال تهیه کنید. می‌توانید در سه رنگ مختلف که نشان‌دهنده احساس شادی و آرامش باشند، گِل‌ها را تهیه کنید. از کودک بخواهید آن را به شکل یک تکه سنگ درآورد و بعد در فِر قرار دهید تا پخته شود. برای کودک توضیح دهید که این تکه سنگ نشانه‌ی یک احساس خوب است و او می‌تواند در جیب خود قرار دهد. هربار که در موقعیت سختی قرار بگیرد، می‌تواند سنگ را از جیب خود درآورد و تمام احساسات خوبی که سنگ با خود دارد یا بگیرد. این بازی یکی از شیوه‌های درمانی جذاب است که کودکان احتمالا بارها از شما درخواست می‌کنند آن را با هم انجام دهید.

 

  •  شیشه‌ی آرامش: ترجیحاً یک بطری پلاستیکی شفاف و کوچک انتخاب کنید. مقداری آب گرم، دانه‌های اکلیلی و براق درون آن پر کنید. آن را برای کودک آماده می‌کنیم و از او می‌خواهیم هر زمان که در شرایط سخت اضطراب و فکرهای منفی قرار گرفت، بطری را تکان دهد و تهنشین شدن دانه‌ها را نگاه کند. کودکان از این بازی نیز بسیار لذت می‌برند.

 

  • کتاب درمانی: کتاب‌ داستان‌هایی با موضوع غلبه بر ترس و اضطراب کودکان تهیه کنید. به جای شخصیت اصلی داستان، می‌توانید نام کودک خود را جایگزین کنید و او را قهرمان قصه بخوانید. این بازی نوعی شیوه شناختی روان‌درمانی است که موجب کاهش برخی نشانه‌های اضطرابی در کودک می‌شود.

 

  • دست‌بند مانترای مثبت: مانترا به معنی نوعی ذکر گفتن است. مجموعه‌ای از کلمات و آواهایی که با آهنگ خاصی به دفعات تکرار می‌شود. ساختن دستبند برای گفتن جملاتی مانند: «مادر زود برمی‌گردد» یا «من بهترین خودم هستم»، به عنوان یک وسیله ساده هروز در دیدرس کودک قرار می‌گیرد و کودک می‌تواند با تکرار جملات تسکین‌دهنده، اضطراب خود را کاهش دهد.

 

  • جعبه‌ی نگرانی‌ها: این بازی برای کودکانی که اضطراب فراگیر را تجربه می‌کنند بسیار مفید است. بچه‌ها می‌توانند با کمک فردی دیگر موضوعاتی که موجب اضطراب آنها شده را روی کاغذ منتقل کنند و بعد درون جعبه بیاندازند تا بعداً درباره‌ی همه‌ی آنها به ترتیب صحبت کنند. این بازی به خصوص برای کودکانی که والدین شاغل دارند مناسب است. در غیاب والدین، موضوعات اضطراب‌زا روی کاغذ و درحضور والدین، آنها را می‌خوانند و درباره احساساتی که تجربه می‌کنند، بیشتر صحبت می‌کنند. به این ترتیب با بیان احساسات خود، بیشتر احساس آرامش می‌کنند.

  ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالق

  منبع:

https://familytherapybasics.com/blog/2017/10/8/10-therapist-and-child-approved-activities-to-support-kids-with-anxiety

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5748
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.