از گیاهان مناسب برای استفاده در اتاق خواب کودکان

بحث طراحی اتاق خواب کودکان و توجه به نکات ریز و درشت آن همواره یکی از چالش برانگیزترین مسائل پیش روی والدین بوده است. در این میان انتخاب گیاه مناسب نیز بخش مهمی از مسیر محسوب می‌شود. درواقع به گفته محققان دانشگاه استنفورد، یکی از پرطرفدارترین رویکردهای طراحی داخلی، انتقال فضای سبز بیرون به محیط داخلی خانه و به‌خصوص اتاق خواب است. گیاهان مختلف در کنار مزایای متعددی که برای اتمسفر خانه به همراه دارند، قابلیت تغییر جو اتاق خواب کودکان را هم خواهند داشت و می‌توانند سلامت فرزندان را از جهات بسیاری تضمین کنند.

اما بهترین گیاهان ممکن برای قرارگیری در فضای اتاق خواب کودکان کدام‌ها هستند؟ در ادامه نگاهی به چندین مورد از پرکاربردترین آنها خواهیم داشت که مزایای همگی توسط منابع علمی‌ متفاوت به تایید رسیده‌اند:

  • یاس؛ بهترین گیاه برای افزایش سطح آرامش

یاس، یاسمن یا یاسمین گلی خوشبو با گلبرگ‌های کوچک سفید، زرد و یا کبود رنگ است که علاوه بر فواید علمی‌خود، می‌تواند زیبایی کم‌نظیری را به محیط هدیه دهد. براساس مطالعه‌ای که در مجله رشد کودک به چاپ رسیده است، این گیاه عطر و بویی شیرین دارد و اسانس یا عصاره الکلی توام با روغن آن دارای خواص آرام‌بخشی برای کودکان و بزرگسالان خواهد بود.

طبق پژوهشی که اخیرا توسط مجله تحقیقات اطفال در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است، نگهداری از گیاه یاسمین در اتاق خواب کودک فواید بی‌نظیری را برای وی به‌دنبال خواهد داشت. به عنوان نمونه این گیاه می‌تواند سطح اضطراب را کاهش دهد و کیفیت خواب را بهبود ببخشد. از این‌رو می‌توان گفت که یاس برای کودکان مدرسه رو که گاها دچار اضطراب تحصیلی می‌شوند، معجزه‌گر خواهد بود. و اما مهم تر از همه نگهداری از آن بسیار آسان است و جلوه زیبایی به اتاق خواب کودک می‌دهد. بهترین نقطه برای قراردهی گلدان یاسمین نزدیک به پنجره است و در دوره‌های گلدهی نیازمند آبیاری مرتب خواهد بود.

  • گیاه ماری یا شمشیر جرج مقدس؛ بهترین گیاه برای کمک به پاکسازی هوا

گیاه ماری که در برزیل به آن شمشیر جرج مقدس می‌گویند، گیاهی گلدار و بومی ‌سرزمین‌های استوایی آفریقا و در عین حال جنوب شرقی آسیا به شمار می‌رود. این گیاه تحت عنوان “زبان مادر شوهر” نیز شناخته می‌شود و از آن جایی که معمولا درگیر بیماری خاصی نمی‌شود، برای نگه داری در منزل بسیار مناسب خواهد بود.

با استناد به پژوهشی که از طریق کتابخانه آنلاین دیجیتال ساینس دایرکت قابل دسترسی است، گیاه ماری یک تصفیه کننده طبیعی هوا محسوب می‌شود و کارایی ارزشمندی از این نظر خواهد داشت. اگر قصد استفاده از این گیاه را برای اتاق خواب فرزندتان دارید، می‌توانید روی انتشار اکسیژن شبانه و کمک به خواب بهتر کودک حساب کنید. علاوه بر این گیاه ماری به حذف برخی از مواد شیمیایی مضر مانند بنزن، تولوئن و فرمالدئید هم شهرت دارد. گاها دیده می‌شود که چنین ترکیبات مخربی از جمله فرمالدئید در نتیجه استفاده از محصولات صنعتی مانند اسپری‌های مو وارد هوا شده و منجر به مشکلات مختلفی به خصوص برای سیستم تنفسی کودکان خردسال خواهند شد.

  • سنبل الطیب یا علف گربه؛ بهترین گیاه برای القای خواب

یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای افزودن به فضای اتاق خواب کودکان، گیاه سنبل‌الطیب یا علف گربه نام دارد. سنبل‌الطیب گیاهی بوته‌ای و بومی ‌اروپا و همینطور بخش‌هایی از آسیا است. با توجه به مطالعه‌ای که اطلاعات کامل آن توسط ناشر بین المللی اشپرینگر ساینس+بیزینس مدیا منتشر شده است، گیاه موردنظر دارای ارزش دارویی فراوانی است و از آن به عنوان آرام‌بخش اعصاب، خواب‌آور، ضدتشنج، ضدافسردگی، هضم کننده غذا و ضددل پیچه استفاده می‌کنند.

نه تنها گل‌های کوچک سفید و صورتی این گیاه به زیبایی اتاق خواب کودک می‌افزایند، بلکه رایحه شیرین آن برای کمک به مشکلات خواب کودکان بسیار موثر خواهد بود. در مقاله ای از مجله روانشناسی کودکان می‌خوانیم که استنشاق رایحه ریشه و گلبرگ‌های سنبل الطیب به ویژه برای کودکانی که مبتلا به کمبود توجه- بیش‌فعالی هستند،شدیدا توصیه می‌شود. از طرفی دیگر می‌توانید هنگام استحمام کودک تعدادی از گل‌های گیاه را در محیط حمام قرار دهید و از این طریق به آرامش ذهنی بیشتر وی و درعین حال یک خواب شبانه راحت‌تر کمک کنید. گیاه مذکور روزانه به حدود ۶ ساعت آفتاب نیاز دارد و به‌همین‌دلیل باید در نزدیکی پنجره آفتاب‌گیر قرار داده شود.

  • اسطوخودوس؛ بهترین گیاه برای خواب عمیق تر

اسطوخودوس از دسته گیاهان گلدار است و گل‌های کوچک خوشه ای به رنگ‌های آبی یا قرمز سیر تا بنفش دارد. گزارشی از انجمن روانشناسی آمریکا تایید می‌کند که این گیاه کاربرد فوق‌العاده ای در کاهش ضربان قلب، فشار خون و سطح استرس خواهد داشت. از این رو شاید بهترین گیاه دنیا برای استفاده در خواب اتاق باشد. توصیه می‌شود خانواده‌هایی که فرزند دارند، حتما گلدانی محتوی اسطوخودوس را در اتاق خواب وی قرار دهند.

مطالعه‌ای که توسط دانشکده پزشکی میامی‌میلر انجام شده نشان می‌دهد که افزودن روغن اسطوخودوس به روتین استحمام کودکان، باعث آرامش نوزادان شده و آنها را برای خوابی با کیفیت تر آماده می‌سازد. بدین ترتیب وجود چنین گیاهی در اتاق خواب کودک، نوجوان و حتی بزرگسال، قادر به افزایش طول مدت زمان خواب عمیق خواهد بود.

  • گل چمچه ای؛ بهترین گیاه برای افزایش رطوبت

گل چمچه ای گیاهی همیشه سبز از خانواده گل شیپوریان و بومی ‌نواحی حاره ای در آمریکای جنوبی است. باتوجه به تحقیقاتی که توسط اداره کل ملی هوانوردی و فضا (به اختصار ناسا) انجام شده است، گل چمچه‌ای نیز درست مانند گیاه ماری یک تصفیه کننده فوق‌العاده هوا به‌شمار می‌رود. اما این همه داستان نیست. گل چمچه‌ای یا نیلوفر صلح می‌تواند رطوبت اتاق را تا ۵ درصد افزایش دهد و بدین‌وسیله در درمان خشکی و التهابات پوستی کودکان مفید واقع شود.

بر اساس پژوهش چاپ شده به‌وسیله انتشارات جان وایلی و پسران، سطح رطوبت پایین منجر به ایجاد الکتریسیته ساکن، خشکی پوست و مو، افزایش حساسیت به سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی می‌شود. از آن جایی که گیاه نام برده می‌تواند نقش مهمی‌در افزایش رطوبت محیط داشته باشد و نیاز به آبیاری و نور کمی ‌هم دارد، گزینه مناسبی برای اتاق خواب کودکان خواهد بود.

عکس ۵

مازیار دانیالی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9485
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.