از سیر تا پیاز آموزش غذاخوردن به کودکان

مادران زیادی را می‌شناسیم که نگران خورد و خوراک کودک‌شان هستند. کودکانی که بدغذایی می‌کنند و یا فقط با خوردن هله‌هوله‌ها زنده می‌مانند. ممکن است کودک بخواهد هر زمانی که دلش خواست غذا بخورد و این کار را با شیوه‌ی خودش انجام دهد. برخی بچه‌ها نیز دوست دارند موقع غذا خوردن، همه جا را کثیف کرده و با غذاها بازی کنند. این رفتارها مجموعه‌ای از نشانه‌های مختلفی‌ست که ممکن است والدین با آنها مسأله داشته باشند. به خصوص والدینی که اندکی وسواس دارند و یا روی سلامتی فرزندان خود، بیش از حد حساس هستند.  با اینکه مسأله‌ای مانند آداب غذا خوردن و ایجاد عادات غذایی سالم برای کودکان موضوع بسیار مهمی است اما کمتر کسی درباره‌ی آن صحبت می‌کند.

 

  • غذا خوردن شاید اولین نیازی باشد که کودکان در کنار والدین خود آن را تجربه می‌کنند. به بیان دیگر اولین شریک‌های غذایی کودکان، والدین‌شان هستند. پس اینکه بچه‌ها چه چیزی می‌خورند و چه چیزهایی نمی‌خورند، بیشتر تحت‌تأثیر والدین و خوراکی موجود در خانه است. از حدود سه سالگی، بچه‌ها کم‌کم می‌توانند درباره‌ی آنچه می‌خورند، صاحب نظر باشند و خلاف نظر والدین خود عمل کننند. کودکان جوان‌تر از میان خوراکی‌های موجود در خانه انتخاب می‌کنند که چه چیزی بخورند. پس اگر می‌خواهید کودک شما مواد سالم بخورد، مواد سالم و غنی بخرید و در خانه مصرف کنید. اگر شما معتقدید کودک شما عادات غذایی نامناسبی دارد، یادمان باشد این مسأله از والدین و خانواده به کودک منتقل شده است. کودکان ۳ تا ۶ ساله نمی‌توانند خود به تنهایی، یک عادت غذایی برای خود بسازند. زیرا آنها فرزندان ما هستند و اولین‌بار از سوی ما تغذیه شده‌اند.
  • اگر کودکان یک تا سه ساله گاهی دوست دارند با غذای خود بازی کنند، این فرصت را از آنها دریغ نکنیم. شاید بگویید غذا وسیله‌ی بازی نیست اما باید بدانیم که بچه‌ها از طریق بازی، تجربیات زیادی به دست می‌آورند و چیزهای مختلفی کشف می‌کنند. پس گاهی فضای بازی برای کودک را فراهم کنید. شاید به این ترتیب بتوانید برخی عادات غذایی مفید را در او ایجاد کنیم. اگر کودک شما تمایلی به خوردن برخی سبزیجات و صیفی‌جات ندارد، ممکن است از طریق بازی و با کمی خلاقیت‌، به این مواد غذایی علاقمند شود. برای مثال با مقداری هویج، کدو حلوایی یا لبو، یک نقاشی خوراکی در بشقاب کودک رسم کنید. همچنین می‌توانید قصه‌ای درباره مواد خوراکی بسازید و به جای آنها حرف بزنید. به این ترتیب شما بین کودکتان و غذایی که می‌خورد، یک پل ارتباطی ایجاد کرده‌اید. کودکان به این ترتیب درباره آنچه می‌‌خواهند بخورند اطلاعات بیشتری کسب می‌کنند و علاقمندتر می‌شوند. با تغییر دادن شکل و مزه برخی سیفیجات نیز می‌توانید آنها را مطلوب‌تر کنید.
  • بهتر است سعی کنیم در مسیر تغذیه‌ی کودکان آنها را محدود نکنیم. تنظیم برنامه‌ی رژیم برای کودکان، کار درستی نیست. نمی‌توانیم چیزی را بخوریم اما به کودک‌مان ندهیم. شاید این کار موجب آسیب‌های زیادی به کودک شود. اگر کودک شما از اضافه وزن رنج می‌برد، حتماً باید تحت نظر روان‌شناس و متخصص تغذیه‌ی کودکان باشد. غذاهایی که برای کودک ممنوع می‌شوند را هیچوقت نخرید و به خانه نیاورید.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://www.nytimes.com/article/kids-healthy-eating-habits.html

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5611
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.