آیا اضافه وزن نوزادان طبیعی است؟

برای والدین، وزن اضافه کردن نوزاد به طور معمول نشانه خوبی در نظر گرفته می‌شود. این به معنای سالم بودن و رشد مطلوب نوزاد است. اما از چه سنی باید به اضافه وزن داشتن کودک فکر کنیم؟

کودکان نوپا نیز می‌توانند دارای اضافه وزن باشند و تشخیص این شرایط برای والدین همواره آسان نیست. از این رو، مراجعه به پزشک متخصص کودکان برای بررسی این‌که وزن و اندازه دور کمر کودک در محدوده سالم است، اهمیت دارد. تشخیص زودهنگام اضافه وزن می‌تواند حتی از مشکلات سلامت آینده مانند چاقی و دیابت پیشگیری کند.

  • آگاهی از اعداد مربوط به کودکان

طی دوران خردسالی، فقط قد یا وزن نیستند که باید زیر نظر قرار داشته باشند و شاخص توده بدنی (BMI) نیز یکی از مواردی است که باید به آن توجه داشت. این شاخص میزان چربی بدن را بر اساس قد و وزن اندازه گیری می‌کند. به گفته کریستی کینگ، متخصص تغذیه در بیمارستان کودکان تگزاس، افراد در هر سنی می‌توانند شاخص توده بدنی خود را محاسبه کنند، اما به‌طور خاص می‌تواند سنجش دقیقی برای کودکان نوپا باشد زیرا دارای توده عضلانی زیاد نیستند تا بر وزن آنها تاثیر بگذارد.
با آغاز معاینات از دو سالگی، پزشک کودک شما باید وزن، قد و شاخص توده بدنی وی را بررسی کند. پزشک احتمالا یک نمودار رشد را به شما نشان خواهد داد که در آن اعداد مربوط به فرزند شما با کودکان دیگر در این سن و جنسیت مشابه مقایسه شده که به نام صدک شاخص توده بدنی شناخته می‌شود. به عنوان مثال، کودکی در صدک شصتم دارای شاخص توده بدنی بیشتر از ۶۰ درصد دیگر کودکان همسن خود است.

  • این صدک ها به آگاهی از سلامت وزنی کودک شما کمک می‌کند. برای کودکان نوپا:

  • کم وزن = شاخص توده بدنی زیر صدک پنجم
  • وزن سالم = شاخص توده بدنی در صدک پنجم تا هشتاد و چهارم
  • چاقی = شاخص توده بدنی در صدک نود و پنجم یا بیشتر
  • کودکان نو اضافه وزن = شاخص توده بدنی در صدک هشتاد و پنجم تا نود و چهارم

پا اغلب جهش های رشدی را تجربه می‌کنند، از این رو، اندازه گیری در یک معاینه همواره دلیلی برای نگرانی جدی محسوب نمی‌شود. اگر کودک شما در صدک هشتاد و پنجم یا بیشتر قرار دارد، پزشک احتمالا از شما می‌خواهد تا چند ماه بعد برای بررسی مجدد باز گردید. زمانی که دو معاینه پیاپی نشان دهنده اضافه وزن کودک باشند. به عنوان مثال، کودک در معاینه نخست در صدک هشتاد و نهم و در معاینه بعدی در صدک نود و دوم قرار دارد، این زمانی که است متوجه می‌شوید مشکلی وجود دارد.

  • فقط درباره ظاهر نیست

زمانی که کودک شما به اندازه کافی بزرگ شود تا راه رفتن، دویدن، و پریدن را آغاز کند، احتمالا بیشتر وزن دوران نوزادی خود را از دست خواهد داد. اما گذار از نوزادی چاق به کودکی لاغر یک شبه رخ نمی‌دهد. برای کودکان دو ساله این که همچنان شکم برجسته ای داشته باشند، عادی است. شکل ظاهری لزوما به معنای اضافه وزن داشتن کودک نیست.

در عوض، باید به این توجه کنید که کودک شما چقدر خوب می‌تواند حرکت کند. به غیر از شاخص توده بدنی، یکی از نشانه‌های وجود مشکل وزن، حتی پیش از دو سالگی، این است که کودک در راه رفتن، غلت خوردن یا بالا کشیدن خود به راحتی با دشواری مواجه باشد. اگر وزن، کودک را از فعال بودن باز می‌دارد، با یک پزشک متخصص کودکان صحبت کنید.

محمد مهدی حیدرپور
منبع: وب ام‌دی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=7069
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.