۹ شیوه آموختن مهربانی به کودک

آیا به دنبال راه‌هایی می‌گردید که بتوانید با کودک خود مهربان‌‌تر باشید؟ آیا دوست دارید کودک شما نیز مهربانی و همدلی کردن را بیاموزد؟ کودکان با الگو قرار دادن والدین خود می‌آموزند به دیگران محبت کنند. با شیوه‌هایی که در اینجا ارائه می‌شود می‌توانید مهربانی را به کودک خود بیاموزید.

  • کودکان را به ابراز احساسات‌شان تشویق کنید

پژوهش‌ها نشان داده است، کودکانی که به ابراز احساسات تشویق می‌شوند، بهتر می‌توانند نسبت به دیگران همدلی و مهربانی نشان دهند. برای این که کودک را به ابراز احساسات خود تشویق کنید،‌ می‌توانید به طور مستمر درباره احساسات او سوال کنید و با او وارد گفت‌وگو شوید.

  • همراه کودک‌ کارهای خیر کوچک انجام دهید

تحقیقات نشان داده‌ است کارهای خیر به صورت مُسری، موجب می‌شود دیگران نیز به انجام امور خیریه ترغیب شوند. پس می‌توانیم در برابر دیدگان کودک کارهای خیر انجام دهیم تا او نیز بیاموزد.

  • کودک را به فرستادن کارت تبریک برای دوستان خود تشویق کنید

اگر کودک را به فرستادن یا درست کردن کارت تبریک برای دوستان تشویق کنیم، او می‌آموزد چگونه و از چه‌ راه‌هایی دوستان خود را خوشحال کرده و با آنها مهربان باشد.

  • وقت‌هایی را به ابراز عشق و علاقه بین اعضای خانواده‌مان اختصاص دهیم

می‌توانیم شب‌ها یا آخر هفته‌ها وقت‌هایی را به فعالیت گروهی سرگرم‌کننده اختصاص دهیم. یکدیگر را در آغوش بگیریم،‌ با یکدیگر برقصیم، به موسیقی گوش دهیم و بازی کنیم.

  • به صورت ناشناس ابراز عشق کنید

به عنوان یک فرد ناشناس به دیگران ابراز علاقه کنیم. مثلا با یک ماژیک وایت‌برد روی آینه آسانسور بنویسید : تو زیبا هستی، امروز برای توست. با انجام چنین کارهایی کودک نیز تشویق می‌شود، بدون هیچ انتظاری، عشق‌ورزی کند.

  • یادگیری زبان دوم و سوم

پژوهش‌ها نشان داده است، کودکانی که می‌توانند به غیر از زبان مادری خود، به زبان دیگر هم صحبت کنند، توانایی‌هایی بیشتری برای ابراز علاقه و محبت به دیگران دارند.

  • به مردم لبخند بزنید و گاهی از آنها بخواهید با شما عکس بیاندازند

شاید به نظر شما ساده‌لوحانه برسد، اما کودکان با دیدن این رفتار، نسبت به محبت و ابراز علاقه به دیگران آموزش می‌بینند.

  • گاهی برای دیگران غذا ببرید

این رفتار نیز کودکان را به مهربانی و سخاوتمندی تشویق می‌کند. به خصوص اگر فردی بیمار یا نیازمند باشد، بهتر است به همراه کودک خود، مقداری غذا هدیه دهیم.

  • کمک و مراقبت از حیوانات

کمک به حیوانات و مراقبت از آنها نیز رفتاری بسیار پرقدرت است که موجب افزایش احساس همدلی و علاقه در بین کودکان می‌شود. بهتر است از دوران کودکی به بچه‌ها بیاموزیم که از طبیعت و حیوانات مراقبت کنند و آنها را مانند خود بدانند.

ترجمه: مهرنوش خالقی

منبع:

www.parenting.com

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9984
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.