۵ رفتار هشدار دهنده کودکان پنج‌ ساله

باید نگران کدام رفتار کودکم باشم؟ آیا پرخاشگری او خطرناک و نگران‌کننده است؟ مخالفت‌های او با والدین و اطرافیان چطور؟ اصلا کدام رفتار یک کودک ۵ ساله متعادل و کدام‌یک نگران‌کننده است؟

  • پرخاشگری غیرقابل کنترل

اینکه کودکان پنج‌ساله برای استقلال بیشتر، بحث و پرخاشگری می‌کنند کاملاً طبیعی است اما کج‌خلقی‌ و خشم کودکان پنج ساله نسبت به دوره‌ی سه سالگی، پخته‌تر و بیشتر تحت کنترل آنها است. کودکان در پنج سالگی بایستی به کنترل نسبی هیجانات خود رسیده باشند و بتوانند به جای رفتارهای پرخاشگرانه، صحبت کنند و احساسات خود را در قالب کلمات، بیان کنند. در حقیقت کودک پنج ساله باید بتواند از عهده کنترل رفتارهای تکانشی خود برآید. اگر کودک پنج‌ساله‌تان هنوز به چنین توانایی دست نیافته و دچار خشم غیرقابل کنترل می‌شود، برای پیشگیری و حل این مساله از یک درمانگر متخصص کودکان کمک بگیرید.

  • عدم پیروی از دستورالعمل‌ها

ممکن است کودکان پنج ساله برخی اشتباهات خود را بارهاوبارها تکرار کنند تا متوجه حساسیت والدین شوند، اما اگر بیش‌از‌حد به این رفتار ادامه دهند و نتوانند هیچ دستورالعملی را دنبال کنند، جای نگرانی دارد. به بیان دیگر اگر کودک هیچ توجهی به دستورالعمل‌ها و یا قوانین نشان ندهد، بایستی به عنوان یک نشانه‌‌ی هشداردهنده قلمداد شود.

  • انواع مشکلات یادگیری و یا اختلالات ارتباطی با هم‌سالان

اگر کودک پنج‌ساله در مهد کودک و یا هر محیط دیگری که با هم‌سالان خود در ارتباط است، دچار مشکل ارتباطی و یادگیری بود، لازم است برای پیشگیری از اتفاقات بعدی، اقدام کنید. اگر کودک در یادگیری مفاهیم ساده پیش‌دبستانی، دچار مشکلات یادگیری مکرر بود، لازم است به متخصص کودکان رجوع کنید. همچنین کودکانی که در تعامل و ارتباط با هم‌سالان خود دچار اختلالات پی‌درپی مانند عدم برقراری ارتباط، رفتارهای تکراری و عدم واکنش هیجانی متعادل می‌شوند، لازم است به متخصص کودکان ارجاع داده شوند.

  • لُخت شدن یا وَررفتن‌ پی‌درپی با آلت تناسلی

اینکه کودکان پنج ساله درباره تفاوت‌های جنسی، بازی با آلت تناسلی یا نحوه به دنیا آمدن‌شان کنجکاو باشند، طبیعی است. اما اگر به شکلی نامتعادل و پی‌درپی به آلت تناسلی خود دست می‌زنند یا ناگهان تمایل به لخت شدن دارند، می‌تواند نشانه‌ی نوعی ضربه روحی و یا احتمالاً آزار جنسی از سوی دیگران،‌ قلمداد شود. با مشاهده پی‌در‌پی چنین رفتارهایی لازم است پیشگیری‌های لازم را به عمل آورید.

  • رفتارهای آسیب‌رسان

اگر در هر زمان و در هر موقعیتی، شاهد آسیب زدن کودک به خودش بودید، لازم است سریع برای رسیدگی به این مورد اقدام کنید و از یک مشاوره متخصص کودکان درخواست کمک کنید. رفتارهای آسیب‌رسان مانند کوبیدن سَر، سوزاندن بدن یا ایجاد خراش و بریدگی بسیار خطرناک هستند و کودک نیازمند ارزیابی‌های سلامت مغز و روان خواهد بود. حتی اگر کودک درباره کُشتن یا آسیب به خودش با شما و دیگران صحبت کرد، ضروری است پیشگیری‌های لازم را با کمک یک متخصص اختلالات روانی کودکان شروع نمایید.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://www.verywellfamily.com/normal-and-abnormal-behavior-warning-signs-1094839

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9227
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.