۴ مزیت تعطیلات نوروزی برای کودکان

آیا برای کودکان خود در ایام نوروز برنامه‌ای در نظر گرفته‌اید؟ کودکان ما دو سال گذشته را در رنج و انزوای بیماری کرونا سپری کردند. اکنون در تعطیلات نوروزی فرصتی به‌دست می‌آوردند تا بیشتر بازی کنند، آزاد باشند و تجربیات نابی را به‌دست آورند.

۱-دید و بازدیدها

دید و بازدید نوروزی برای کودکان، فرصتی‌ست که آنها می‌توانند روابط اجتماعی تازه‌ای را تجربه کنند. علاوه‌ بر اینکه آنها می‌توانند با کودکان دیگر ارتباط بگیرند می‌توانند مهارت‌های اجتماعی تازه‌ای را تجربه کنند. مثلا مهارت‌ گفت‌وگو کردن، تشکیل دادن یک گروه دوستی، همکاری و همدلی. به علاوه آنها می‌توانند برخی مهارت‌های جسمانی را از یکدیگر بیاموزند. کودکان پنج تا شش ساله می‌توانند مهارت‌های بدنی خود را ارتقا دهند و شاید کارهایی انجام دهند که کودکان کوچکتر هنوز آنها را انجام نمی‌دهند. ارتباطات اجتماعی جدید، فرصتی‌ست که بچه‌ها می‌توانند از یکدیگر مهارت‌های تازه‌ای بیاموزند. اگرچه لازم است در هنگام خطر یک فرد آگاه به رفتار با کودکان، مداخله کند.

۲-آشنایی با سنت‌ها و آیین‌های نوروزی

تعطیلات نوروزی فرصت خوبی‌ست که کودکان می‌توانند با سنت‌های نوروزی آشنا شوند. برای مثال آنها اجزای هفت‌سین و علت استفاده از آنها را می‌شناسند. در برخی مناطق مختلف کشورمان هنوز جشن‌های متعدد نوروزی، با آب و تاب فراوان اجرا می‌شوند. کودکان با کمک والدین یا مربیان خود می‌توانند با این جشن‌ها و مراسم‌های آیینی آشنا ‌شوند.

۳-طبیعت‌گردی

تجربه بازی آزاد و جست‌وخیز در طبیعتی که در حال دگرگون شدن است، تجربه‌ی بسیار منحصربه‌فردی برای کودکان است. تنها در نوروز است که کودکان می‌توانند شکوفه‌های درختان را ببینند و بیشتر درباره آنها بدانند. تعطیلات نوروزی فرصتی‌ است که به کودکان اجازه می‌دهد، تغییرات و زیبایی‌های  به وجود آمده در طبیعت و محیط زیست زندگی خود را مشاهده کنند و حتی برای مراقبت از آن چیزهای جدیدی بیاموزند. به‌علاوه کودکان می‌توانند در این ایام و با کمک والدین خود، تجربه کاشتن و مراقبت از گیاهان را داشته باشند.

بازدید از موزه‌ها و مراکز دیدنی

یکی دیگر از مزایای تعطیلات نوروزی برای کودکان این است که آنها می‌توانند از برخی مراکز دیدنی یا موزه‌ها دیدن کنند. برای مثال موزه‌های عروسکی یا موزه‌هایی از فرهنگ و سنت کشورمان می‌توانند اطلاعات زیادی را در اختیار کودک قرار دهند. بچه‌ها برای کسب آگاهی نیازمند منابع متنوع هستند. مراکز دیدنی و موزه‌ها می‌توانند به عنوان یک منبع غنی اطلاعاتی برای کودکان انتخاب شوند.

 

مهرنوش خالقی

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=11225
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.