کودک پنج ساله و ضرورت ‌های غذایی!

تغذیه کودکان امروزی به کلی دگرگون و به یکی از نگرانی‌های مادران و پدران جوان تبدیل شده است. برخی والدین کمتر حوصله و فرصت پخت‌و‌پز دارند و خیلی اوقات غذاهای آماده را ترجیح می‌دهند. کودکان در پنج تا شش سالگی وارد سنین آموزش می‌شوند و بهتر است از تغذیه‌ی دقیق‌تری استفاده کنند.

  • کدام گروه‌های غذایی؟

برنامه غذایی کودکان پنج تا شش ساله بایستی شامل همه گروه‌های غذایی سالم باشد. سبزیجات و میوه‌ها، غلات، روغن‌ها و پروتئین‌ها. این گروه‌های غذایی نقش مهمی در سلامت جسمی و روانی کودکان بازی می‌کنند. هریک از این گروه‌های غذایی، مواد متفاوتی دارند و برای بدن کودکان ما ضروری هستند. در واقع رشد و عملکرد روانی و جسمی کودکان ما بسته به تغذیه آنهاست. به همین دلیل کودک پنج ساله ما نیازمند تمام گروه‌های غذایی است.

 

  • اهمیت سبزی و میوه

اگر می‌خواهیم ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر و آب در بدن بچه‌های‌مان موجب ایمنی و انرژی در بدن آنها شود، هرگز نباید از میوه و سبزی‌جات غافل شویم. این مواد می‌توانند بدن کودکان ما را در برابر بیماری‌ها ایمن‌ کنند. بهتر است هرچه توان و خلاقیت داریم به‌کار بریم تا کودکان‌مان به میوه‌ها و سبزی‌ها علاقمند باشند.

  • پروتئین‌ها و چربی‌ها و ابهامات استفاده از آن؟

برخی پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که محصولات حیوانی مانند شیر و پنیر و انواع گوشت‌ها برای بدن انسان مضر است، از سوی دیگر برخی افراد، این پژوهش‌ها را قابل‌اعتماد نمی‌دانند. به نظر می‌رسد، استفاده از هر دو نوع پروتئین‌های گیاهی و حیوانی تصمیم عاقلانه‌تری باشد. البته این به خانواده‌ها مربوط است. برخی والدین کودک‌شان را گیاه‌خوار پرورش می‌دهند و برخی دیگر حساسیت خاصی ندارند. مهم این است که بدانیم، پروتئین برای بدن کودکان ضروری‌‌ست، چه حیوانی باشد چه گیاهی. مساله بعدی مصرف چربی‌هاست. حال این چربی‌ها گیاهی باشند یا حیوانی، بدن کودکان پنج‌ساله به میزان متعادلی از آن‌ها نیاز دارد. به خصوص دانه‌های چرب مانند گردو، فندوق و بادام.

  • مصرف غلات و قند

انواع نان و بیسکوییت‌ها‌، ماکارانی، برنج و ذرت. اگرچه امروزه مواد مختلفی با پایه نشاسته در بازار موجودند اما سالم‌ترین‌شان آنهایی هستند که مواد قندی طبیعی دارند و میزان کمتری مواد قندی مضر مانند کرم‌های شکلاتی، کره‌ای و شکری دارند. مواد قندی و غلات سالم و طبیعی برای بدن کودکان لازم و موجب انرژی در بدن کودکان است. اما قندهای ناسالم و فراوری شده موجب انرژی کاذب و تحرک بیش از حد کودکان می‌شود.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://raisingchildren.net.au/school-age/nutrition-fitness/daily-food-guides/school-age-food-groups

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=7639
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.