کودک نوپای من چه زمانی می‌تواند روی بالش بخوابد؟

کودک شیرین شما همه دنیای شما را شکل می‌دهد و زمانی که او  را در تختخواب قرار می‌دهید دوست دارید که به معنای واقعی کلمه در راحتی و آرامش باشد. اما با وجود این میل، کالای خواب راحت مانند بالش‌ها و پتوهای نرم که بزرگسالان از آنها لذت می‌برند می‌توانند تهدیدی مستقیم برای سلامت و ایمنی کودکان کوچک هنگام خواب باشند.

اگرچه شنیدن این موضوع ممکن است موجب ناراحتی شما شود اما درک تمام خطرات و آنچه می‌توانید برای راحتی کودک انجام دهید در شرایطی که تا حد امکان وی را از خطر دور نگه می‌دارید، اهمیت دارد. بر همین اساس، برای استفاده از برخی کالاهای خواب مانند بالش توسط کودک باید تا زمانی که وی به سن مناسب برسد، صبر کنید.

  • چه زمانی داشتن بالش برای کودک من بی‌خطر است؟

کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی آمریکا پرهیز از استفاده از بالش توسط کودکان تا زمان رسیدن به سن ۱۸ ماهگی را توصیه کرده است.

این توصیه بر اساس اطلاعات کارشناسان درباره سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) و مورد مشابه دیگر به نام مرگ ناگهانی غیر قابل توضیح در کودکی (SUDC) شکل گرفته است.

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد به طور کلی برای مرگ نوزادان تا سن ۱۲ ماهگی استفاده می‌شود و مرگ ناگهانی غیر قابل توضیح در کودکی برای مرگ کودکان نوپا که بیش از یک سال سن دارند، استفاده می‌شود. سندرم مرگ ناگهانی نوزاد نسبت به مرگ ناگهانی غیر قابل توضیح در کودکی رایج‌تر است.

اگرچه خطر مرگ ناگهانی و بدون دلیل مشخص پس از یک سالگی کودک به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد اما همچنان از نظر آنچه در تخت کودک قرار می‌دهید، یک نگرانی محسوب می‌شود. کودکان نوپا که ۱۸ ماه یا حتی بیشتر سن دارند، ممکن است همچنان تحت تاثیر اشیای موجود در تخت خود قرار گرفته و با خفگی مواجه شوند.

از این رو، در شرایطی که یک بالش نرم برای شما بی‌خطر و راحت به‌نظر می‌رسد، اما برای نوزادان و کودکان نوپا به‌ویژه آنهایی که در اوایل این دوران قرار دارند، می‌تواند یک عامل خطر باشد. به طور معمول زمانی که کودک گذار از خوابیدن در تختخواب نوزاد به تختخواب کودکان نوپا با یک نرده محافظ یا حتی قرار گرفتن کالای خواب روی زمین را پشت سر می‌گذارد، می‌توان بالش را نیز به وسایل خواب وی اضافه کرد. در مورد آمادگی کودک برای این کار می‌توانید با پزشک کودک خود مشورت کنید.

آزمایش و مشاهده برای فهمیدن این که زمان مناسب برای اضافه کردن بالش به سرویس خواب کودک فرارسیده یا خیر ضروری است. توجه داشته باشید که تفاوت بزرگی بین استفاده کودک نوپا از بالش به عنوان وسیله ای برای استراحت سر و این که آن را نزدیک صورت کوچکش فشار دهد یا سر خود را هنگام خواب زیر بالش قرار دهد، وجود دارد.

  • نکته‌هایی برای خواب ایمن کودکان نوپا

همانگونه که درابتدای این مطلب نیز اشاره شد، بالش‌ها و پتوهای نرمی‌که استفاده از آنها برای بزرگسالان لذت‌بخش است می‌توانند برای نوزادان و کودکان نوپا، به ویژه آنهایی که در اوایل این دوران قرار دارند، خطرناک باشند.

  • بالش مناسب را انتخاب کنید

بالشی را انتخاب کنید که راحتی کودک را تامین کرده در شرایطی که استفاده از آن برای وی خطری ایجاد نمی‌کند. هنگام خرید از انتخاب بالشی که بیش‌ازحد بزرگ است پرهیز کنید زیرا این کار ممکن است خطر خفگی را کاهش دهد. یک بالش سفت نیز برای گردن و ستون فقرات همچنان در حال رشد و توسعه کودک نوپا بهتر است.

اگر کودک شما آلرژی دارد، اطمینان حاصل کنید که مواد مورد استفاده در تولید بالش موجب هیچ واکنش آلرژیکی نمی‌شوند. بالش‌های ضدحساسیت می‌توانند این خطر را کاهش دهند.

  • خوابیدن به پشت

موسسه ملی سلامت و رشد کودک آمریکا و آکادمی‌پزشکی کودکان آمریکا خواباندن نوزاد به پشت را توصیه کرده‌اند. برای ایمنی، این کار را تازمانی که کودکان نوپا به سن ۱۲ تا ۱۸ ماهگی می‌رسند، ادامه دهید. بااین‌وجود، اگر کودک نوپا وضعیت خواب خود را تغییر می‌دهد و به پهلو یا روی شکم می‌خوابد، مساله‌ای نیست.

  • تختخواب نوزاد یا محل تختخواب

اگرچه والدین نباید نوزاد را در تختخوابی که خود می‌خوابند، بخوابانند، کارشناسان توصیه کرده اند که تختخواب نوزاد برای شش ماه نخست در اتاقی که والدین در آن می‌خوابند، قرار بگیرد تا خطرات سندرم مرگ ناگهانی نوزاد کاهش یابد.

در حقیقت، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا حتی پیشنهاد می‌کند که خوابیدن در اتاق مشنرک تا ۱۲ ماهگی از نظر ایمنی و راحتی ممکن است ایده‌آل باشد، اما کارشناسان دیگر اذعان می‌کنند که این می‌تواند شرایط را برای خوابیدن مستقل کودکان نوپا را دشوارتر سازد.

زمانی که قصد انتقال کودک از اتاق خواب خود به اتاق خواب خودش را دارید، تختخواب را در محلی دور از اشیا دارای بند یا نوار مانند پرده یا سیم برق قرار دهید. همچنین اشیا دیگر مانند قاب عکس‌ها، کتاب‌های سنگین یا تلفن‌های همراه که ممکن است کودک نوپا را به سمت خود جذب کنند باید دور از تختخواب وی قرار بگیرند.

  • کالای خواب

به‌طورکلی، نه‌تنها بالش‌ها، بلکه تمام محصولات خواب مانند پتوها و حیوانات عروسکی پر شده با الیاف نباید تا ۱۸ ماهگی در مکان خواب کودک قرار بگیرند.

  • سخن پایانی

بالش‌ها و پتوها ممکن است وسایل بی‌ضرری به‌نظر برسند که می‌توان از آنها برای گرم نگه‌داشتن و راحتی کودک هنگام خواب استفاده کرد. اما این وسایل نباید خیلی زود در اختیار کودک قرار بگیرند. مرگ نوزادان طی خواب هر ساله در نتیجه خفگی با بالش، پتو و دیگر کالاهای خواب رخ می‌دهند.

بهتر است تا ۱۸ ماهگی یا تا زمانی که کودک با تختخواب نوزادی خود خداحافظی کرده و روی تختخواب مناسب کودکان نوپا می‌خوابد، از اضافه کردن این وسایل به محل خواب وی پرهیز کنید.

منبع: هلث لاین

محمد مهدی حیدرپور

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9369
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.