کودکان و آغاز اختلالات خوردن

برخی متخصصین کودکان معتقدند، نوجوانانی که از اختلالات خوردن رنج می‌برند، به احتمال زیاد در دوران کودکی خود مشکلاتی درباره‌ی غذاخوردن را تجربه کرده‌اند. پژوهش‌های زیادی نشان داده‌اند که اولین تجربیات غذایی کودکان، در کنار والدین‌شان بوده است. والدین مسئول تغذیه‌ی کودک خود هستند. اگر هر اختلالی در تغذیه‌ی کودک، از سوی والدین پیش‌ آید، کودک نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بسیاری از افرادی که در کودکی، تعارضات عاطفی با والدین خود داشته‌اند، ممکن است به انواعی از اختلالات خوردن مبتلا شوند. اگرچه ژنتیک، محیط و اتفاقات استرس‌زا از جمله عوامل دخیل در اختلالات خوردن هستند، اما نوع رفتار و عملکرد والدین با کودکان نیز بسیار مهم است.

افراد مبتلا به اختلالات خوردن تصویر خیلی بدی از بدن خود دارند. ممکن است در کودکی، والدین سخت‌گیری داشته‌اند که دائم از آنها ایراد می‌گرفتند. شاید والدین، کودکان خود را به شکل متعادلی تغذیه نمی‌کرده‌اند. تعادل در تغذیه‌ی کودک مساله‌ی مهمی است. این درست نیست که والدین با قاشقی در دست، به دنبال کودک بدوند و یا به زور او را از خوردن منع کنند. کودک باید با اختیار و آزادی در زمینه خوردن و نخوردن خود عمل کند. هرگز نباید با تحمیل فشار، کودک را به خوردن یا نخوردن چیزی وادار کرد. این مسأله موجب برخی اختلالات اضطرابی و یا وسواس می‌شود و ممکن است به تدریج منجر به برخی اختلالات خوردن شود.

اختلالات خوردن به‌طور کلی به اختلال بی‌اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی تقسیم می‌شود. در دوران کودکی نشانه‌هایی وجود دارند که ممکن است وجود یک نوع اختلال خوردن در کودک را آگهی دهند:

  • کودکانی که سر سفره حاضر نمی‌شوند و در وعده‌های غذایی غیبت می‌کنند.
  • کودکانی که به دلیل غذا نخوردن ناگهان وزن زیادی کم می‌کنند.
  • کودکانی به شدت بدغذایی می کنند و غذای خود را فقط به خوردن یک یا چند مدل غذایی خاص محدود می کنند.
  • ممکن است در اتاق یا کمد خود، مواد غذایی پنهان کنند.
  • ممکن است ناگهان پرخوری کنند و اقدام به استفراغ کنند.
  • ممکن است فعالیت‌های بدنی خود را به شدت افزایش دهند.

وجود برخی از این نشانه‌ها ممکن است خطرناک باشد و احتمال وجود یک اختلال خوردن را افزایش دهد. در مواجهه با چنین مواردی البته در مدت چند ماه، حتماً به پزشک کودکان مراجعه کنید.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.waldeneatingdisorders.com/blog/8-silent-signs-of-eating-disorders-in-children/

https://kidshealth.org/en/parents/eating-disorders.html

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5355
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.