چگونه کودک عادت شکستن انگشت‌ هایش را فراموش می‌ کند؟

کودک شما شکستن انگشتان دستش را یاد گرفته است؟ شاید او این عادت را در دیگران دیده است و از آن تقلید می‌کند. شاید همسالانش او را تشویق می‌کند و چنین موضوعی باعث تکرار مداوم این رفتار است. در هرحال نباید با منع مستقیم این عادت را از او دور کرد. تنها کافی است گفتگوی مستقیم و بیان علت‌ها را انتخاب کنید.

  • آرامش را تقویت کنید.

  1. روی دست‌ها تمرکز کنید. وقتی کودک در اجرای روش‌های کلی ماهر شد، او را تشویق کنید تا روی شل‌کردن دست‌هایش تمرکز کند. از او بخواهید هر زمانی که مایل به شکاندن انگشت‌هایش شد، دستش را مشت و پس از چند ثانیه آن را شل کنید.
  2. با شل‌و‌سفت‌کردن مشت در بروز عادت مداخله کنید. وقتی کودک شروع به شکستن انگشت کرد، مجبورش کنید برای ایجاد وقفه در این عادت، برای سه دقیقه دستش را مشت کند.
  • آگاهی را آموزش دهید.

  1. از کودک بخواهید خودش و دیگران را مشاهده کند. او را جلوی آینه بنشانید تا خود را درحال شکستن انگشتانش تماشا کند. صدای انگشتانش را ضبط کنید و بگذارید بارها به آن گوش دهد. از تصاویری که شکل مفاصل را نشان می‌دهند، استفاده کنید تا اتفاقی را که هنگام شکستن انگشتان رخ می‌دهد، به کودک بفهمانید. افراد دیگری را که به این رفتار عادت دارند، به کودک نشان دهید. از او بخواهید احساسش را درباره این افراد بازگو کند. به کودک کمک کنید تا از حرکت‌های دیگری نظیر کشیدن انگشتان نیز آگاه شود‌.
  2. درباره احساسات خودتان با کودک صحبت کنید. با صداقت تمام علت تمایل خود را به ترک این عادت برای کودک توضیح دهید. به او یادآوری کنید که هر چه‌قدر به این عادت ادامه دهد، مفاصل انگشتان راحت‌تر به صدا در می‌آیند و این بدان معناست که در سال‌های بعدی عمر، ممکن است سست و فرسوده شوند. به او بگویید که هر چه بیشتر به این رفتار ادامه دهد، ترک آن برایش سخت‌تر خواهد بود!
  • جایگزین‌هایی را که به کودک بیاموزید.

حرکتی به کودک بیاموزید که جای انگشت شکستن را بگیرد. برای نمونه، نشستن روی دست‌ها، بازی کردن با دانه‌های تسبیح یا فعالیت‌های دیگر.

نکته کلیدی در روند بهبود، این است که فعالیت انتخاب شده نیازی به نظارت شما نداشته باشد. وقتی به شکستن انگشت‌هایش اقدام می‌کند، مجبورش کنید برای مداخله در بروز عادت، دستش را مشت کند و برای سه دقیقه آن را فشار دهد.

  • در کودک انگیزه ایجاد کنید.

درصورت مشاهده هرگونه تلاش برای ترک عادت از سوی کودک، او را تحسین کنید. به‌خاطر ترک عادت در هر مکانی که از ابتدا انتخاب کرده بود، به او پاداش دهید. طبق اصول پاداش، شرایط کسب جایزه را به‌تدریج سخت‌تر کنید. پاداش‌هایی مناسب انتخاب کنید. برای مثال، یک جفت دستکش، یک لاک ناخن، توپِ بازی و….

مژگان موسی‌پور

چگونه با کودکم رفتار کنم؟

دکتر گاربر/مترجمان: شاهین خزعلی، هومن حسینی نیک، احمد شریف تبریزی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9435
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.