چگونه قطره برای کودکم استفاده کنم؟

به طور معمول عفونت‌های گوش، بینی یا چشم با مصرف قطره‌هایی که جهت استعمال خارجی ساخته شده اند، درمان می‌شوند. استفاده از قطره‌ها برای کودکان کم سن‌وسال باید به گونه‌ای باشد که کودک را دچار مشکل نکند، طرز استفاده هر قطره چگونه است؟

برای این کار، می‌توان کودک را روی سطحی خواباند و سرش را ثابت نگه داشت تا میزان تجویز شده دارو به طور کامل وارد بدن کودک شود. هنگام استفاده از قطره معمولا کودکان بزرگ‌تر همکاری بیشتری می‌کنند فقط لازم است شما از او بخواهید سرش را به عقب یا یک طرف خم کند تا شما قطره را بچکانید.

هنگام استفاده از قطره ها بهتر است به توصیه های زیر توجه کنید:

  • قطره‌های گوش:

  1. بادقت کودک را روی یک پهلو بخوابانید تا گوش مبتلا، به سمت بالا باشد. اگر کودک شیرخوار است او را روی بازوهایتان نگه دارید تا قطره‌ها به‌آرامی و آهستگی به قسمت درونی گوش وارد شوند .
  2. کودک را ثابت نگه دارید تا قطره‌ها وارد کانال گوش شوند.
  • قطره‌های بینی

  1. سر کودک را به سمت عقب نگه دارید و قطره را داخل حفره بینی کودک بچکانید. اگر کودک شیر خوار است، اورا روی بازوهایتان نگه دارید.
  2. قطره‌ها را با دقت بشمارید تا به میزان تجویز شده مصرف شود. مصرف تعداد بیشتر قطره‌های بینی، وارد گلوی کودک می شود و سبب تجمع ترشحات و سرفه می‌شود.
  • قطره‌های چشم

  1. سر کودک را به سمت عقب نگه دارید، به گونه‌ای که چشم مبتلا پایین‌تر قرار گیرد. اگر کودک شیر خوار است او را روی بازوهایتان نگه دارید. برای ریختن قطره در چشم کودکان شیرخوار بهتر است از فرد دیگری کمک بگیرد.
  2. پلک تحتانی کودک را به آرامی پایین بکشید تا قطره‌ها بین چشم و پلک تحتانی ریخته شوند.
  • نکات مهم درباره قطره چکاندن

  1. قطره‌های بینی و گوش را در یک کاسه محتوی آب گرم (نه داغ) به مدت چند دقیقه قرار دهید تا گرم شوند. این کار باعث می‌شود هنگامی که قطره‌ها را داخل بینی یا گوش کودک می‌چکانید، شوک زیادی به او وارد نشود.
  2. مراقب باشید قطره چکان با بینی، گوش یا چشم کودک تماس پیدا نکند؛ زیرا در این صورت میکروب‌ها به بطری قطره چکان منتقل می‌شوند. اگر قطره چکان با بدن کودک تماس پیدا کرد، قبل از بازگرداندن آن به بطری، آن را به طور کامل بشویید.
  3. قطره های مجاز را بدون مشورت پزشک، بیش از سه روز نباید استفاده کرد. درصورتی که مدت خیلی طولانی مصرف شوند،  باعث تشدید التهاب و تحریک نسبت به گذشته می‌شوند.

مژگان موسی‌پور

منبع؛ بهداشت کودک

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9973
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.