کدام کودک تنبل یا منفعل است؟

کودک منفعل، شیوه‌ی خاصی برای رویارویی با زندگی در پیش می‌گیرد. با این انتخاب او از دستیابی به استقلال، کنترل خویش یا اقتدار باز می‌ماند. کودکانی که منفعل یا تنبل‌‌اند، دیگر برای یادگیری در مورد خودشان مسئولیتی ندارند و همکاری نمی‌کنند.آنها کنترل زندگی خود را به شخص دیگری واگذار کنند، شخصی که به جای آنها فعالیت خواهد کرد.اما ممکن است تصور کنیم تمام کودکانی که آرام‌تر رفتار می‌کنند یا خلوت را ترجیح می‌دهند منفعل‌اند.

چندنشانه مهم که بدانیم کودکمان منفعل است یا نه:

  • تعلل:

کودک در آخرین لحظه‌ی ممکن به شما پاسخ می‌دهد، زمانی که از او می‌خواهید صدای موسیقی را کم کند یا میز شام را آماده کند، یک کودک عادی که پرازانرژی و جنب‌وجوش است، سرعت کار خود را به طوری که محسوس نباشد، پایین می‌آورد. او برای انجام کاری که می‌خواهید، وقت کمی را صرف می‌کند.

  • نادیده گرفتن:

فرزندتان دستور شما را به ذهنش راه نمی‌دهد یا وانمود می‌کند که صدای شما را نشنیده است یا صرفاً به شما بی‌توجهی می کند. او توجهش را به اسباب‌بازی، کتاب یا خیال پردازی‌های خودش جلب می‌کند.

  • عدم آغاز کار یا خطر پذیری:

فرزندتان از تجربه‌های جدید، مثل ملاقات با دوستان تازه یا تمرین یک ورزش یا تجربه یک هنر جدید اجتناب می‌کند، و همیشه سرگرم فعالیت‌ها والگوهای آشنا و قدیمی است.

  • زندگی در یک دنیای فانتزی (غیر واقعی):

فرزندتان بیش‌تر تمایل دارد درون‌گرا باشد تا در دنیای واقعی زندگی کند. به نظر می‌رسد زمانی که او افکار زیادی در ذهن دارد، خوشحال‌تر و پرجنب و جوش‌تر است و به محض رویارویی با اولین نشانه‌ی مشکلات یا ناراحتی عقب‌نشینی می‌کند.

  • مخالفت منفعلانه:

کودک در برابر خواسته‌هایتان با چشم‌های بی‌حالت یا اخم به شما نگاه می‌کنند، و بعد هم کاری انجام نمی‌دهد و توجهی به خواسته‌تان نمی‌کند.او آشکارا از اقتدار شما خشمگین یا متنفر است. اما بدون کلمه‌ای حرف زدن آن را به شما نشان می‌دهد.

  • انزوا طلبی:

فرزندتان از برقراری ارتباط با دیگران اجتناب می‌کند و ترجیح می‌دهد در اتاقش بماند. او به جای بحث کردن یا جنگیدن با شما، در برابر بعضی از مشکلاتی که شما برایش به وجود آورده‌اید، با ترک کردن شما مقاومت می‌کند.

گرداوری: مژگان موسی‌پور

منبع : کتاب کودک و حد و مرزهایش / دکتر جان تاون سند / مترجم: دکتر مینا اخباری آزاد

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=4219
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.