چند بازی‌ مهارتی برای کمک به مستقل‌ شدن کودکان در لباس پوشیدن

کودکان ما در دوسال گذشته روزهای سختی را گذرانده‌اند. گوش‌ و چشم‌شان پر شد از هر آنچه به کرونا، قرنطینه، درمان و بیمارستان ارتباط پیدا می‌کرد. بسیاری از کودکان به دلیل ماندن در خانه، کمتر فرصت  داشتند تا مستقل شوند و کارهای خودشان را به تنهایی انجام دهند. یکی از راه‌های مستقل‌تر شدن کودکان، لباس پوشیدن است.

شاید تصورش سخت باشد، اما پس از دو سال داستان‌های کرونایی و در خانه ماندن، حالا با کودکان سه ساله‌ و ناتوانی روبرو هستیم که شاید ‌نتوانند آستین‌ لباس‌شان را بالا و پایین بکشند و به خاطر آن گریه می‌کنند. واقعیت این است که آنها گناهی ندارند و در تمام مدتی که مجبور به ماندن در خانه بودند، والدین تمام کارهای‌شان را انجام می‌دادند. البته این مورد شامل همه والدین و کودکان نمی‌شود. برای اینکه بتوانیم در مسیر مستقل‌تر شدن کودکان بیشتر کمک‌شان کنیم، بازی یکی از بهترین شیوه‌هاست. در اینجا بازی‌های برای کمک به لباس پوشیدن کودکان بالای سه‌ سال معرفی می‌کنیم.

۱-بازی دکمه‌ها

برای این بازی به یک لباس با تعدادی دکمه نیاز داریم. حتی می‌توانید از لباس‌های کودک خود انتخاب کنیم. لباس جلوی کودک قرار دهید و از او بخواهید دکمه‌ها را باز و بسته کند. می‌توانید برای هیجان بخشیدن به این کار، یک خوراکی یا اسباب‌بازی کوچک درون لباس قرار دهید تا زمانی‌که کودک دکمه‌ها باز می‌کند، آن را پیدا کند.

با همین بازی ساده، کودک در باز و بسته کردن دکمه‌های لباسش مهارت‌ بیشتری می‌یابد و به تدریج در لباس پوشیدن مستقل می‌شود. برخی اسباب‌بازی فروشی‌های هوش و خلاقیت نیز به این بازی را به عنوان یک نوع اسباب‌بازی مهارت حرکتی می‌فروشند.

۲-بازی زیپ‌ها

برای این بازی کافی است چند لباس زیپ‌دار را در اختیار کودکان قرار دهید تا باز و بسته کردن زیپ‌ها را تمرین کند. البته می‌توانیم صرفا به عنوان یک اسباب‌بازی، یک عدد زیپ را بین دو لبه پارچه قرار دهیم و آن را بدوزیم. سپس در اختیار کودک بگذاریم تا زیپ را باز و بسته کند و در این کار به مهارت کافی دست یابد.

۳-بازی بند کفش

برای این بازی می‌توانید از یک تکه مقوای کارتن و مقداری بند کفش استفاده کنیم. تعدادی سوراخ روی مقوا ایجاد کنید و بند کفش را دقیقا مانند یک کفش روی از روی آن رد کنیم. سپس نحوه گره زدن و بستن بند کفش را به کودک نشان دهیم و از او بخواهیم این کار را تمرین کند تا به تدریج در آن به مهارت بیشتری دست یابد.

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=11253
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.