چطور عادات سالم غذایی را به فرزندم بیاموزم؟

عادات سالم غذایی نه‌تنها به وزن کودک شما کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند چگونه خوب زندگی کردن برای یک عمر را به  او آموزش دهند. فقط کافی است چند نکته را در این زمینه بدانید.

  • به جای کمیت بر کیفیت غذا بیشتر تمرکز کنید. در دوران نوزادی، والدین بر مقدار غذای مصرفی کودک خود تمرکز بیشتری دارند. انتخاب‌ها در این دوران محدود هستند و شامل شیر مادر یا شیر خشک می‌شوند، از این رو، والدین بر این که کودک چه میزان غذا می‌خورد متمرکز می‌شوند.

زمانی که نوزادان به کودکانی نوپا تبدیل می‌شوند، والدین باید بر کیفیت رژیم غذایی آنها توجه بیشتری داشته باشند.

این زمانی است که به عنوان والدین می‌توانید عادات غذایی خوب را با ارائه انواع مختلف غذاهای سالم شکل دهید. غذاهایی که به نظر می‌رسد کودک آنها را دوست ندارد را به سرعت از برنامه غذایی وی حذف نکنید.

به همین ترتیب، فقط به دلیل این که کودک صبحانه کمی‌خورده است، تنقلات ناسالم مختلف را در اختیار وی نگذارید تا سیر شود. وظیفه شما فراهم کردن انتخاب‌های سالم است و سپس اجازه دهید کودک به میزان دلخواه از آنها مصرف کند.

  • انتخاب سالم را به یک الگو تبدیل کنید. زمان وعده‌های غذایی باید لذت بخش بوده و شامل تمام سنین شود. این به معنای آن است که مادر، پدر، و کودک همراه با هم غذا بخورند و همگی غذایی مشابه را مصرف کنند. اگر می‌خواهید تا کودک دو یا سه ساله شما به خوردن سبزیجاتی مانند بروکلی عادت کند، خود شما نیز باید بروکلی مصرف کنید.
  • برادرها یا خواهرها را نیز درگیر کنید. اگر یک کودک بزرگ‌تر بتواند خوردن سبزیجات را مدل سازی کند، این محرک خوبی برای تشویق کودکان کوچک‌تر به خوردن سبزیجات است.
  • تغییرات را به تدریج ایجاد کنید. کاهش وزن مساله اصلی برای کودکان نوپا نیست، بلکه کمک به رشد سالم آنها باید در کانون توجه قرار بگیرد. گاهی اوقات، زمانی که والدین یک سبک زندگی جدید را به ناگاه آغاز می‌کنند، کودک دچار سردرگمی‌شده یا از این شرایط ناراحت می‌شود.

به عنوان مثال، اگر کودک نوپای شما به نوشیدن سه فنجان آبمیوه در روز عادت کرده است، ابتدا آن را طی یک دوره چند هفته ای یا چند ماهه به دو فنجان، سپس به یک فنجان و در نهایت حذف کامل برسانید. خوراکی‌های مورد علاقه کودک را به ناگاه کاملا حذف نکنید. در شرایطی که آبمیوه می‌تواند گاهی اوقات به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم کودک نوپا استفاده شود، بهتر است تا حد امکان مصرف آب ساده را مد نظر قرار دهید. آبمیوه‌های صنعتی به طور معمول حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی و قندهای افزوده هستند که به معنای دریافت کالری‌های خالی توسط کودک است که می‌توانند به افزایش وزن وی منجر شود.

در عوض به کودکان نشان دهید که انتخاب غذاهای سالم تا چه اندازه می‌تواند اقدام خوبی باشد. در این سن، آموزش این که “این مدل غذا خوردن ما است” و “این مدل بازی کردن ما است” شالوده ای را شکل می‌دهد که می‌تواند هنگامی‌که کودک بزرگتر شده و باید خود انتخاب‌هایی را انجام دهد، مفید باشد.

  • مدت زمانی که کودکان مقابل نمایشگرها سپری می‌کنند را به حداقل برسانید. افزایش مدت زمانی که کودکان مقابل نمایشگرها سپری می‌کنند نه تنها می‌تواند به معنای کاهش مدت زمان فعال بودن آنها باشد، بلکه می‌تواند به معنای مشاهده تبلیغات برای خوراکی‌های شیرین و ناسالم نیز باشد. کودکان نوپا متوجه این مساله نیستند که تبلیغات قصد متقاعد کردن مخاطب برای خرید یک محصول را دارند.
  • از فعالیت بدنی کودک به میزان کافی اطمینان حاصل کنید. نیازی نیست تا یک روتین ورزشی منظم را برای کودک نوپای خود برنامه ریزی کنید. شما می‌توانید کودک را به زمین بازی پارک برده، در کلاس‌های ورزشی مخصوص کودکان نوپا ثبت نام کرده یا اجازه دهید در حیاط خانه بازی کند. همچنین، شما می‌توانید ورزش کردن را به بخشی منظم از برنامه خانوادگی تبدیل کنید. شما می‌توانید کلاس یوگای والدین فرزندی، دوچرخه سواری تا بازارهای محلی برای خرید و درگیر شدن کودکان در فعالیت بدنی در هر زمان که ممکن است را مد نظر قرار دهید.

خواب کودک نیز از اهمیتی برخوردار است. چرت زدن و زود خوابیدن هنگام شب به استراحت کافی کودک کمک خواهد کرد که می‌تواند به معنای بهانه گیری کمتر هنگام امتحان کردن غذاهای جدید یا شرکت در فعالیت‌های بدنی باشد.

محمد مهدی حیدرپور

منبع: وب ام‌دی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=8992
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.