چرا کودک من موی خود را می ‌کشد؟

کشیدن مو یا خوردن آن یکی از عاداتی است که می‌تواند موجب ناراحتی والدین شود، اما موردی رایج بین کودکان است  و نیازی نیست خیلی زود احساس کنید که در تربیت فرزند خود با شکست مواجه شده اید. با این وجود، درک این که چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد و آگاهی از این که در چنین شرایط چه اقداماتی را باید انجام دهید، اهمیت دارد. چند دلیل می‌توانند در پس کشیدن مو توسط نوزادان و خردسالان قرار داشته باشند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنجکاوی

برای خردسالان کشیدن مو به طور کلی می‌تواند تنها با این دلیل ساده که توانایی انجام این کار را دارند، مرتبط باشد. برای آنها همه چیز حتی کشیدن مو جدید و هیجان‌انگیز است. آنها عاشق کاوش هستند و دوست دارند بدانند چه اتفاقی به واسطه کارهای مختلفی که انجام می‌دهند، رخ می‌دهد.

این که نوزاد شما موی خود را می‌کشد، لزوما به این معنی نیست که مشکلی وجود دارد. اما اگر نگران هستند می‌توانید برای یک یا دو هفته رفتار کودک خود را زیر نظر گرفته و سپس پزشک کودک خود را از شرایط آگاه کنید.

اگر کشیدن مو به کودک آسیب می‌رساند تلاش کنید توجه و حواس وی را به چیز دیگری معطوف کنید. به عنوان مثال، اسباب بازی موردعلاقه کودک را در اختیار وی قرار داده یا دست‌های وی را به سمت دیگری هدایت کنید.

  • مکانیسم خود تسکین‌دهنده

گاهی اوقات خردسالان از کشیدن مو به عنوان یک مکانیزم خود تسکین‌دهنده استفاده می‌کنند. برخی نوزادان زمانی که سر خود را لمس می‌کنند یا بینی خود را مالش می‌دهند، به راحتی به خواب می‌روند. بازی کردن و کشیدن مو نیز می‌تواند شرایطی مشابه را ایجاد کرده و موجب آرامش کودک شود.

  • تریکوتیلومانیا

تریکوتیلومانیا (کندن مو) اختلالی است که به واسطه احساس نیاز به کشیدن و کندن مو از بدن تعریف می‌شود. با توجه به شدت اختلال، این شرایط اغلب به شکل‌گیری طاسی‌های تکه‌ای منجر می‌شود.

این اختلال اغلب بین سنین ۹ تا ۱۳ سالگی رخ می‌دهد اما می‌تواند در خردسالان نیز دیده شود.

خوشبختانه، زمانی که این اختلال خردسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به طور معمول کوتاه مدت است.

  • علائم تریکوتیلومانیا

به طور معمول، افراد مبتلا به این اختلال علائم عاطفی و جسمانی را نشان می‌دهند. با این وجود، تشخیص نشانه‌های روانی و عاطفی در خردسالان می‌تواند دشوار باشد زیرا بسیاری از کودکان این کار را ناخواسته انجام می‌دهند. اما همچنان روش‌هایی برای تشخیص آن وجود دارند.

کودک شما ممکن است موارد زیر را نشان دهد:

  • به طور مرتب موهای خود را می‌کشد و تاب می‌دهد.
  • به طور مکرر موی یک قسمت را برای مدتی طولانی می‌کشد، که ممکن است موجب طاسی تکه‌ای شود. این می‌تواند شامل مژه‌ها یا ابروها نیز باشد.
  •  احساس نیازی که ممکن است پیش از آغاز کشیدن مو در برابر آن مقاومت کند را نشان می‌دهد.

 

  • پایکا (خوردن مو)

پایکا به خوردن موادی بدون ارزش غذایی مانند مو، خاک و گچ گفته می‌شود که این شرایط بین کودکان نیز شایع است.

همانند کشیدن مو، کودک ممکن است یک یا دو بار از سر کنجکاوی خوردن موی خود را امتحان کند و دیگر این کار را انجام ندهد. با این وجود، پایکا به اختلالی گفته می‌شود که کودک به طور مداوم یک آیتم غیرغذایی را برای حداقل یک ماه بخورد.

این شرایط موضوعی نیست که نادیده گرفته شود. مواد غیرطبیعی که کودک در دهان خود قرار می‌دهد می‌توانند حاوی سموم مختلف باشند. این کار می‌تواند به عفونت‌های انگلی، مسمومیت، انسداد روده و حتی مرگ منجر شود.

با توجه به سن کودک، آنها می‌توانند موادی مانند رنگ، گچ، پارچه، یا مو را بخورند. کودکان بزرگ‌تر ممکن است شن، برگ، سنگریزه، و حتی مدفوع حیوانات یا حشرات را انتخاب کنند.

این اختلال می‌تواند تا بزرگسالی ادامه یابد که کارشناسان اغلب آن را به عنوان نوعی جدی از آسیب به خود تعریف می‌کنند.

  • نشانه‌های پایکا

پزشکان پایکا را بسیار جدی می‌گیرند، به ویژه زمانی که در کودکان کوچک رخ می‌دهد. متاسفانه موارد مرگ ناشی از این شرایط بسیار زیاد هستند، از این رو، پزشکان شرایط را به طور کامل بررسی می‌کنند.

منبع: مام لاوز بست

محمد مهدی حیدرپور

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=8109
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.