ورود به دنیای بزرگترها؛ چه دوره‌ای کودک را نباید دست کم گرفت ؟

اگر به کودک شش ساله خود اعتماد و محبت کافی کرده باشید، او می‌تواند بسیار توانا و خودکفا باشد. او توانایی‌هایی دارد که شاید باورتان نشود. ممکن است اگر بخواهد کارهای خیلی بزرگی کند، جلوی او را بگیرید. اما بدانید از لحاظ بدنی، او بسیار توانمند است و از نظر ذهنی هم رشد زیادی کرده است. می‌تواند از دیوارها بپرد، چندین پله را پشت سر بگذارد، خرید کند، بقیه پول خود را بگیرد، از خیابان عبور کند و مسئولیت خواهر یا برادر کوچک‌تر خود را برای چند ساعت بر عهده بگیرد. پس هرگز او را دست‌کم نگیرید و فکر نکنید اگر به او مسئولیت‌های مختلفی بدهید به او ظلم می‌کنید و بیش از سنش از او انتظار دارید. در حالی‌که اگر از پیش به او اعتماد کرده‌اید، حالا او را توانمندتر می‌بینید و می‌دانید که او توانایی انجام تمام کارهای خودش را دارد.

برخی معتقدند، کودکان از۶ یا ۷ سالگی می‌توانند برای چند ساعت محدود در هفته نیز کار کنند. البته منظور کاری نیست که به آنها آسیبی وارد کند. مثلا کودکان می‌توانند در این سنین کاردستی‌ها یا کتاب‌ها و اسباب‌بازی‌های استفاده شده خود را بفروشند. حتی در بعضی موسسات فرهنگی کودکان، برای آنها نمایشگاهی از آثار دستی‌شان برپا می‌کنند و کودکان مسئول فروش این کارها می‌شوند.

در واقع کودکان شش ساله به دنیای خیلی بزرگتری وارد می‌شوند. البته آنها ناامنی را تجربه می‌کنند. برای همین است که برخی کودکان روز اول مدرسه را گریه می‌کنند. آنها نوعی ناامنی را احساس می‌کنند که وقتی بیشتر به آن وارد می‌شوند، بیشتر آن را لمس می‌کنند، بدون اینکه از سوی والدین دلداری بگیرند.

به همین ترتیب کودک شش ساله وقتی وارد مدرسه، مهمانی‌ و یا فعالیت‌های مختلفی که والدین در آن حضور ندارند می‌شوند، ممکن است خیلی مضطرب شوند. بنابراین وقتی آنها در خانه هستند به توجه و دلداری والدین خود نیاز بیشتری دارند.

شما به عنوان والدین یک کودک شش ساله باید در عین حال که به او اعتماد می‌کنید و او را مسئول کارهای خودش می‌کنید، او را حمایت کنید. همیشه مانند یک منبع قوی از محبت، عشق و حمایت باقی بمانید. برای او مانند پناهگاهی امن بمانید، تا هر زمان که در اجتماع با مشکلی مواجه می‌شود به شما پناه آورد. مهم نیست که مشکلات او بر سر گم شدن یک مداد سیاه باشد یا پاره شدن گوشه کتاب‌های مدرسه. شاید این مشکلات از نگاه شما بسیار پیش پا افتاده و خنده‌دار باشد اما مهم این است که او خودش را در دنیای انسان‌ها، تنها و بی‌پناه نبیند و به منبعی از عشق و حمایت که شما هستید، پناه آورد. او را حمایت کنید اما او را محدود به آغوش خود نکنید. کودک شش ساله باید کم‌کم آماده ورود به جامعه آموزشی و اجتماعی شود. پس طوری برای او نقش قهرمان شکست‌ناپذیر را بازی نکنید که دیگر به دنبال راه‌حل نگردد و همه چیز را به شما بسپارد.

ترجمه و گردآوری: مهرنوش خالقی

منابع: https://www.verywellfamily.com/6-year-old-developmental-milestones-620703

https://raisingchildren.net.au/school-age/development/development-tracker/6-8-years

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3371
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.