هیولاها، مهمان شبانه ‌ی برخی کودکان

«مامان، بابا، من می‌ترسم! توی اتاق من یک هیولاهست. زیر تخت، داخل کمد و یا پشت پنجره.» احتمالا ً این جملات برای برخی از والدین خیلی آشناست و شب‌های متمادی این جملات را از کودک خود شنیده‌اند. ترسیدن از هیولا، لولو یا هر موجود مشابهی، ممکن است برای هر کودکی رخ دهد. به هرحال امروزه رسانه‌های مختلفی وجود دارند که انیمیشن یا فیلم‌های تخیلی تولید می‌کنند. ممکن است از بین دوستان یا آشنایان یا دوستان کودک شما، حرفی از هیولا به میان آمده باشد و کودک شما با شنیدن یا دیدن چیزی با این مضمون، به وحشت افتاده باشد. اما ما برای شناخت و مقابله با این هیولاها چه راه‌حلی داریم؟

کودکان سه ساله قدرت تخیل‌پردازی بالایی دارند. برای آنها سخت است که تفاوت بین واقعیت و خیال را از هم تشخیص دهند. در عین‌حال او دوست دارد از شما جدا شود و مستقل باشد. حتی ترسوترین بچه‌ها نیز این تجربه را از سر می‌گذراند. اما اگر کودک شما این‌طور نیست و دائماً به شما چسبیده و گریه می‌کنید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

چیزهای مختلفی از جمله‌ سایه‌ها، وسایل خانگی پر سر و صدا مانند جاروبرقی، ممکن است کودک شما را بترساند. این ترس‌ها، ممکن است برای شما طبیعی یا غیر‌طبیعی باشد. اما هیچ‌گاه سعی نکنید، کودکی را که می‌ترسد، مسخره کنید و یا احوالات او را دست‌کم بگیرید. اینکه به او اصرار کنید، چیزی برای ترسیدن وجود ندارد، برای شما قابل‌فهم و منطقی است اما از نظر کودک، یک هیولا در کمد، زیر تخت و یا پشت پنجره وجود دارد. کودک شما تصاویر خیالی زیادی در ذهن دارد و از آنها می‌ترسد. ممکن است حتی از یک جوک یا قصه‌ی تخیلی وحشت کرده و تصور کند یک هیولا در زیر تخت‌خوابش جا خوش کرده است.

ممکن است کودک با دیدن کابوسی ترسناک از خواب بپرد. در این حالت او به حمایت شما بسیار نیاز دارد. در کنار او بمانید و صحبت کنید. او را در آغوش خود بگیرید و به او بگویید که فقط یک خواب بوده. اما به خاطر داشته باشید که وحشت شبانه با کابوس متفاوت است. این بچه‌ها اغلب وحشت می‌کنند و خیلی اوقات بیدار هستند. در برابر وحشت‌های شبانه کودک، هرگز به او نخندید و مشکلش را بی‌اهمیت جلوه ندهید. سعی کنید واقعیت را به او نشان دهید. مثلا چراغ‌ها را روشن کنید، هر دو با هم زیر تخت، داخل کمد یا پشت پنجره را نگاه کنید تا کودک خودش به این اطمینان برسد که چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. خیلی اوقات این کودکان بیدار می‌مانند و اصلاً موضوع را با والدین مطرح نمی‌کنند. چراکه نگران از دست دادن مهر و توجه شما می‌شوند. وحشت‌های شبانه برای بسیاری از کودکانی که چیزی آنها را ترسانده‌ است، یک اتفاق معمولی است. اما اگر این وحشت‌های شبانه، طولانی شده و به خواب و خوراک آسیب زدند، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.caringforkids.cps.ca/handouts/taming_the_monsters

https://www.verywellfamily.com/fear-of-monsters-under-bed-4584321

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=4756
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.