هفت نشانه تشخیص اوتیسم در کودکان دو ساله

شاید تاکنون این جمله را از والدینی که فرزند مبتلا به اتیسم دارند شنیده باشید: ” ای کاش زودتر ابتلای فرزندم به اتیسم را تشخیص می­دادیم”. برخی پژوهش‌­ها نشان داده‌اند که با تشخیص به موقع اتیسم، می­توان سریع­تر و باامید بیشتری برای روان­‌درمانی اقدام کرد.

  • عدم واکنش و تقلید از والدین

کودکان از یک سالگی و یا زودتر، می­توانند نسبت به والدین خود واکنش نشان دهند. مثلاً اگر والدین دست می­‌زنند یا می‌خندند، کودک نیز با والدین خود ارتباط برقرار می­کند و از آنها تقلید می‌کند. تمام صداهایی که والدین تولید می‌کنند، حرکاتی که انجام می­‌دهند و یا هیجانات چهره آنها، از سوی کودکان تقلید می‌­شود. اگر کودک نسبت به رفتارهای والدین خود واکنشی نشان ندهد و ارتباط نگیرد، نشانه‌ی خوبی نیست.

  • عدم ارتباط چشمی

ارتباط چشمی یعنی نگاه کردن به چشم ­های فرد مقابل. کودکی که با شما ارتباط چشمی برقرار می­‌کند، یعنی توانایی ارتباط برقرار کردن با شما را دارد. اما اگر کودک نمی­تواند با شما ارتباط چشمی بگیرد و یا این کار برایش دشوار است، ممکن است یک نشانه مهم باشد.

  • تقلید نکردن از صحبت کردن والدین

کودکان پیش از اینکه شروع به حرف زدن کنند، برخی اصوات را تقلید و تکرار می‌کنند. صداهایی مانند: بَبَ- دَدَ و… . والدینی که کودک مبتلا به اوتیسم دارند، چنین نشانه‌­هایی را در فرزند خود نمی‌بینند. به‌­طورکلی کودکان مبتلا به اوتیسم، خیلی دیر شروع به حرف زدن می­کنند. این کودکان در سنین بالاتر شروع به تولید این صداها می‌­کنند.

  • عدم استفاده از زبان بدن

برخی رفتارها مانند بای‌­بای کردن یا با انگشت به چیزی اشاره کردن. برخی کودکانی که از این واکنش­های بدنی استفاده نمی‌کنند، ممکن است حامل پیامی برای شما باشند.کودکان مبتلا به اتیسم نمی­توانند از زبان بدن به خوبی استفاده کنند. مثلا اگر مادر یا پدر با انگشت به چیزی اشاره کنند، برای کودک سخت است که بتواند ارتباط برقرار کند.

  • ناتوانی در اشتراک‌گذاری شادی‌­ها

وقتی کودکان چیز جالبی پیدا می­‌کنند، تمایل دارند آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذارند. وقتی از چیزی لذت می­برند، ابراز احساسات می­‌کنند و تمایل دارند این احساسات را با دیگران نیز شریک شوند. اما چنین کاری برای کودکان مبتلا به اوتیسم بسیارسخت است.

  • رفتارهای عجیب وغریب (وابستگی به اشیا)

کودکان مشکوک به اتیسم گاهی رفتارهای عجیب و غریب دارند. خیلی وقت­ها، آنها مانند دیگر کودکان با اسباب‌بازی‌­ها بازی نمی‌کنند. مثلاً ممکن است همه اسباب‌بازی­‌ها را ردیف کنند و با وسواس کنار یگدیگر بچینند. در حقیقت آنها به جای ارتباط با آدمها، با اشیا ارتباط می­گیرند و در مواجهه با اشیا، رفتارهای وسواسی دارند.

  • عدم واکنش نسبت به نام خود

کودکان اغلب از یک سال و نیمی به بعد، نسبت به اسم خود واکنش نشان می‌­دهند. اما کودکان مبتلا به اوتیسم یا کودکان ناشنوا نسبت به نام خود هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند. کودکان مبتلا به اوتیسم با اینکه صدای شما را می­‌شنوند، اما هیچ واکنشی نشان نمی‌­دهند.

یاداوری: اگر کودک شما یک یا چند نشانه را دارد، به معنی ابتلای کودک به اوتیسم نیست. شما می‌توانید به محض مواجهه با هر یک از این نشانه‌ها به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://youtu.be/6eS2CBMSZ4E

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=8705
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.