هرآنچه باید درباره‌ی ضد آفتاب‌ های مخصوص کودکان بدانیم

استفاده از ضد آفتاب‌های مخصوص کودکان همیشه با مخالفت‌ها و موافقت‌های زیادی همراه بوده است. همین اطلاعات ضدونقیض تا به امروز سبب شده تا والدین نیز دچار سردرگمی شوند. به عنوان مثال شاید وضعیت آب‌و‌هوایی یک روز خاص از هفته ابری باشد و تصور کنید که تشعشعات خورشید برای پوست فرزندتان آنقدرها هم مضر نخواهند بود و یا ممکن است تمایلی به نبرد با کودک خردسال خود برای تمدید ضدآفتاب او نداشته باشید. با این حال با استناد به پژوهش منتشر شده توسط محققان بیمارستان کودکان C.S. Mott، طیف گسترده‌ای از والدین در سراسر دنیا نسبت به اهمیت ضد آفتاب‌های ویژه کودکان کم‌توجه هستند.

 

دکتر Sarah Lynn DeHaan متخصص مراقبت از نوزاد و تکامل کودک توضیح می‌دهد: محافظت از بچه‌ها در برابر گرما و پرتوهای مضر خورشید مانند اشعه ماورا بنفش که منجر به سرطان، چین و چروک و پیری زود‌هنگام پوست می‌شوند، مسئله‌ای بسیار مهم خواهد بود. با توجه به اهمیت فراوان این موضوع لازم است به یک سری از باورهای نادرست پیرامون استفاده از ضدآفتاب‌های مخصوص کودکان اشاره شود که قطعا در آگاهی بخشی به والدین هم موثر واقع خواهند شد:

  • تمامی ضدآفتاب‌ها به یک صورت ساخته می‌شوند و فرق چندانی میان آنها وجود ندارد!

طبق مطالعه‌ای که توسط اِلزِویر یکی از بزرگترین ناشرین مطبوعات پزشکی و علمی جهان به چاپ رسیده است، والدین هنگام انتخاب ضدآفتاب مناسب برای فرزندان خود باید به دو نکته مهم توجه کنند: معیاری تحت عنوان “”Sun Protection factor یا به اختصار SPF که به اندازه کافی بالا باشد و برچسب “طیف گسترده” روی جلد ضدآفتاب.

در گزارشی که توسط متخصصین مِـیو کلینیک از جمله معتبرترین مراکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان منتشر شده، به طور کامل به مفاهیمی نظیر SPF و طیف گسترده پرداخته شده است:

نور خورشید محتوای دو تابش فرا بنفش مضر برای پوست است که از آنها تحت عنوان UVA و UVB یاد می‌شود. SPF یا همان ضریب محافظت در برابر آفتاب فاکتوری است که قدرت حفاظتی یک ضدآفتاب در مقابل اشعه UVB را اندازه‌گیری می کند. SPF براساس مدت زمانی که طول می‌کشد تا نورخورشید پوست پوشیده با ضدآفتاب را در مقایسه با پوست بدون حفاظ بسوزاند، محاسبه می‌شود. بدین ترتیب با توجه به توصیه متخصصین پوست، ضروری است تا از ضدآفتاب هایی با حداقل SPF 30 درصدی برای محافظت از پوست کودک استفاده شود. گفتنی است که SPF بالای ۵۰ درصد تنها منتج به افزایشی جزئی در محافظت از UV خواهد شد و تفاوت قابل ملاحظه‌ای در مدت زمان دوام آنها وجود نخواهد داشت.

و اما نوبت به ضد آفتاب‌هایی می‌رسد که مجهز به برچسب طیف گسترده هستند. این دسته از ضدآفتاب ها علاوه بر UVB پوست را از اثرات مضر UVA نیز در امان نگه می‌دارند. لازم است بدانیم که اشعه UVA می‌تواند منجر به پیری زودرس پوست، ایجاد چین و چروک و لکه شود. این در حالی است که عمدتا UVB باعث سوختی پوستی می‌شود و قرار گیری طولانی‌مدت در معرض هر یک از این پرتوها پوست را مستعد سرطان خواهد کرد. بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که محافظت در برابر UVA نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و والدین باید در انتخاب بهترین ضد آفتاب ممکن برای فرزندان خود به آن توجه کنند.

  • ضدآفتاب تنها برای روزهای آفتابی است!

در پژوهشی که از طریق نمایه استنادی اسکوپوس قابل دسترسی است می‌خوانیم: یک خانواده از هر چهار پدر و مادر مورد بررسی اقدام به تمدید ضد آفتاب فرزند خود نمی‌کنند و این بدین معناست که عملا هیچ فایده‌ای در استفاده از ضدآفتاب برای کودکان مذکور وجود نخواهد داشت. این آمار در روزهای ابری افزایش بیشتری می‌یابد زیرا والدین بر اساس باوری غلط تصور می‌کنند که نیازی به مصرف ضدآفتاب در غیاب نور خورشید نیست.

بر اساس مقاله‌ای که به وسیله مجله معتبر نیچر در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است، هرچند ابرها می‌توانند شدت برخی از تابش‌های مضر UV را کاهش دهند اما قادر به مسدود سازی تمام آنها نخواهند بود. این تشعشعات همچنین می‌توانند از سطوحی مانند شن و ماسه، آب، برق و یا بتن بازتابش شوند و بدین ترتیب در هر زمانی از سال همراه فرزندان خردسال ما باشند. نهایتا کاهش ریسک آفتاب سوختگی و دیگر آسیب‌های پوستی مرتبط با اشعه فرابنفش، مهر تاییدی بر عدم استفاده از ضدآفتاب‌ها خصوصا برای کودکان نخواهد بود.

  •  ضدآفتاب‌ها می‌توانند ۱۰۰ درصد ضدآب باشند!

باور اشتباهی بعدی به قابلیت ضدآب‌بودن ضدآفتاب‌ها مربوط می‌شود. در مطالعه منتشر شده به‌وسیله شرکت بین المللی گروه تیلور و فرانسیس به جزئیات این موضوع پرداخته شده است. اصطلاح “ضدآب” بدین معناست که SPF ضدآفتاب موردنظر برای مدت زمان ۴۰ دقیقه در تماس با آب دوام خواهد داشت. اگر این اصطلاح “بسیار ضدآب” تغییر یابد، بازه زمانی مذکور نیز تا ۸۰ دقیقه افزایش خواهد یافت اما در هر صورت پس از آن نیازمند تمدید مجدد است.

در مجموع هیچ ضدآفتاب مخصوص کودک و یا بزرگسالی وجود ندارد که به طور کامل ضدآب باشد و همه آنها در نهایت شسته می‌شوند. حتی در صورتی که کودک زمان زیادی را در آب سپری کند، والدین باید در بازه‌های کوتاه تری نسبت به تمدید ضدآفتاب اقدام کنند.

  • پوست تیره از آسیب‌های نور خورشید در امان است و نیازی به استفاده از ضدآفتاب وجود ندارد!

بر اساس مطالعه‌ای دیگر که به‌تازگی توسط انتشارات سیج در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است رنگدانه‌های تیره در افراد به اصطلاح سبزه به واسطه ملانین بیشتر که فیلترکننده اشعه UV است، محافظت بالاتری را فراهم می‌آورند. اما این قابلیت را نمی‌توان به حافظت ۱۰۰ درصدی و بی‌نیازی از ضدآفتاب مرتبط دانست. در واقع کودکانی که پوست تیره‌تری دارند، نستب به آفتاب سوختگی مقاوم‌تر هستند. این در حالی است که چه پوست روشن و چه تیره نمی‌تواند در مقابل تابش‌های مضر نور خورشید ایمن واقع شود.

طبق گزارشی از آکادمی پزشکی اطفال آمریکا تحقیقات نشان می‌دهند که هرچند ریسک ابتلا به سرطان در افراد تیره پوست کمتر است، اما در عین حال بیماری‌های پوستی آنها در مراحل پیشرفته‌تر و با پاسخ نه چندان مناسب به درمان تشخیص داده می‌شوند. در مقاله ای از انجمن سرطان آمریکا اشاره شده که نرخ بقای ۵ ساله افراد تیره پوست ۶۹ درصد و افراد سفید پوست ۹۳ درصد است. از این رو تحت هیچ شرایطی نباید از اهمیت ضدآفتاب‌های مخصوص کودکان غافل شد.

  • نکاتی در رابطه با ضدآفتاب‌های ویژه کودکان
  •  ۱۵ دقیقه پیش از خروج از خانه مقادیر مناسبی از ضدآفتاب را روی پوست تمیز کودک استفاده کنید
  •  از ضدآفتاب برای تمام سطوح پوستی مانند دست‌ها، گردن، گوش‌ها و یا پاها که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند استفاده کنید.
  •  حتی در روزهای ابری نیز ضدآفتاب فرزندتان را به همراه داشته باشید
  •  به تاریخ انقضای ضدآفتاب دقت کنید
  •  بهتر است برای کودکان از ضدآفتاب هایی که به فرم اسپری هستند استفاده شود زیرا کاربرد آسان‌تری دارند
  •  توصیه می‎شود برای کودکان زیر ۶ ماه از این محصولات استفاده نشود و به جای آن کاهش مواجهه مستقیم با نور خورشید در اولویت قرار گیرد.

 

 مازیار دانیالی

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=7422
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.