ماجرای همیشگی گریه‌های متناوب سه‌ماهگی

«کولیک نوزادان» واژه‌ای است که ممکن است کمتر شنیده باشید. بگذارید با یک مثال درباره‌ی آن حرف بزنیم: نوزادی را تصور کنید که تا غروب آفتاب خوشحال و سرحال است اما در اوایل غروب شروع به گریه‌ کردن‌های متناوب می‌کند. چهره‌اش به شدت سرخ می شود و در اثر شدت درد هر دو پایش را به سمت شکمش می‌کشد. والدین نگران با پرس‌جو متوجه عارضه‌ای می‌شوند. به این عارضه‌ی کولیک یا قولنج نوزادی می‌گوییم.

  • ویژگی‌های کولیک نوزادان

ممکن است گریه به حالت جیغ کشیدن هم برسد و از ۱ تا ۳ساعت طول بکشد. به طور معمول، این گریه‌ها به روش‌های آرام‌کننده‌ای که در سایر مواقع کارایی دارند، پاسخ نمی‌دهد. کولیک آن‌قدر شایع است که متخصصان اطفال، آن را پدیده‌ای طبیعی می‌نامند، اما تحمل آن‌ها از سوی والدین مشکل است. علت این درد واضح، اسپاسمی ناشناخته است. اغلب کولیک، در سه ماهگی به بدترین وضعیت خود می‌رسد و تا چهارماهگی نیز برطرف می‌شود.

  • آیا خطرناک است؟

این واقعیت که کودک در طول روز سرحال است، به این معنی است که این دوره‌های گریه، به یک اختلال فیزیکی جدی مربوط نمی‌شود. به طور معمول، کودکان مبتلا به کولیک سالم هستند و به خوبی رشد می‌کننند.

  • اولین کاری که باید انجام بدهیم چیست؟

  1. تمامی روش‌های آرام کردن کودک را که می‌دانید در سایر مواقع روز مؤثر هستند، امتحان کنید. این به آن معنا است که به طور دائم از تغذیه با پستان مادر یا بطری استفاده کنید، پوشک او را عوض کنید، اورا تاب دهید، بغل کنید و تکان دهید. کودک را برروی شانه قرار دهید و قدم بزنید و کودک را در بغل خود آویزان کنید، برای او آهنگ بگذارید یا او را در کالسکه بگذارید و قدم بزنید.
  2. او را با دقت به روی شکم و برروی یک بطری آب‌گرم قرار دهید که در میان حوله پیچیده شده است.
  3. استفاده از پستانک را آزمایش کنید؛ ممکن است کودک شما به مک‌زدن دائم نیاز داشته باشد.
  4. بدون تجویز دکتر، از هیچ دارویی استفاده نکنید.
  5. در مواقع بروز مشکل، کودک را حمام کنید. یک حمام گرم، بسیاری از کودکان را آرام می‌کند و به این ترتیب زمان گریه‌های شدید سپری می‌شود
  • آیا با پزشک مشورت کنم؟

  • اگر نمی‌توانید خود را با دوره‌های گریه شبانه کودک سازگار کنید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.
  • پزشک مجدداً به شما اطمینان می‌دهد که کودک شما سالم است و سرانجام با رشد کودک، کولیک نیز از بین خواهد رفت.
  • هنگام بروز حملات کولیک، مشاوران بهداشتی می‌توانند توصیه و مشاوره ارزشمندی ارائه دهند.

گرداوری: مژگان موسی پور

منبع: بهداشت کودک/ دکتر میریام استوپارد/ مترجمان: دکتر حمید سورگی، دکتر ساسان واثق و دکتر محمد رضا شگرف نخمی نخعی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5232
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.