قولنج نوزادان یک بیماری است؟

کولیک یا قولنج نوزادان به صورت گریه‌های بی‌وقفه و طولانی‌تر از سه ساعت در طول روز نمایان می‌شود. این حالت بیماری نیست، بلکه یک الگوی رفتاری است که در بین نوزادان رخ می‌دهد. پژوهشگران چند علت مختلف برای کولیک نوزادان شناسایی کرده‌اند. مشخص نیست کدام یک از این علت‌ها، رایج‌تر است: سن نوزاد، زمان گریه کردن، طول مدت گریه‌های نوزاد و یا غیره. تنها ۲۵ درصد نوزادان با این تعاریف هم‌خوانی دارند. کولیک نوزادان ممکن است ۲ تا ۳ هفته پس از به دنیا آمدن رخ دهد و حدودا در ۶ تا ۸ هفتگی به اوج خود برسد و تا ۳- ۴ماهگی ادامه پیدا کند.

  • نشانه‌های کولیک در نوزاد

کولیک نوزادان، معمولاً در ساعات مشخصی از روز اتفاق می‌افتد. معمولاً ساعات عصرگاهی، اوج گریه‌های ناشی از کولیک را خبر می‌دهند. البته این یک قانون نیست و ممکن است برای برخی نوزادان متفاوت باشد. مثلاً برخی نوزادان شب‌ها بیشتر کولیک را تجربه می‌کنند. گریه‌های ناشی از کولیک، بسیار سهمگین است. گویی نوزاد از درد وحشتناکی رنج می‌برد. در عین حال پاهای خود را به سمت شکم خم می‌کنند و گاه کمر را قوس می‌دهند. از سوی دیگر، راه‌های همیشگیِ آرام کردنِ گریه نوزاد پاسخگو نیست و ممکن است نوزاد بیشتر هم گریه کند.

  • راهکارهای غلبه بر قلنج نوزاد

نوزاد را روی شانه یا ساعد دست خود نگه‌دارید، به صورتی که به روی شکمش قرار گیرد، سپس به آرامی پشت او (تقریبا بین دو کتف نوزاد)‌ را به آرامی ماساژ دهید و ضربه‌های آرامی وارد کنید. به این ترتیب او می‌تواند گاز اضافی درون شکم خود را خارج کند. اگر پس از هربار شیردهی به نوزاد این‌کار انجام شود، به احتمال کمتری کودک دچار کولیک می‌شود. همچنین شما می‌توانید او را به اطراف راه ببرید و یا درون آغوشِ آویز قرار دهید تا در بدن او حرکت ایجاد کنید. همزمان می‌توانید از یک موسیقی آرام‌بخش نیز کمک بگیرید. به‌طوری که فضای دورن رحم مادر را برای او تداعی کنید. کودک را از فضاهای شلوغ و پر رفت و آمد دور کنید. همچنین می‌توانید شکم نوزاد را به آرامی ماساژ دهید. پاهای نوزاد را از زانو خم کنید و به شکمش نزدیک کنید، کمی دست‌ها و بازوها را نرمش دهید و به سمت سینه دور و نزدیک کنید. یک حمام آب‌گرم همراه با ماساژ نیز می‌تواند کودک را آرام‌تر کند. در نهایت مادران جوان بایستی نسبت به رژیم غذایی خود حساس باشند. فراورده‌های لبنی برای برخی نوزادان حساسیت‌زاست. غذاهای چرب و سنگین نیز مناسب مادران شیرده نیستند.

 

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

http://mommyvoyage.com/how-to-soothe-a-colic-baby/

https://www.whattoexpect.com/first-year/health-and-safety/what-is-colic/

 

 

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=7455
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.