شروع توانمندی‌ها و یادگیری اعداد/ حروف از چه سنی است؟

کودک پنج ساله شما از نظر جسمانی به رشد بالایی رسیده است به‌صورتی که می‌تواند به راحتی لِی‌لِی کند و پشتک بزند. علاوه‌براین می‌تواند شنا کردن را به خوبی بیاموزد. کودک شما توانایی کوه‌نوردی نیز پیدا کرده است. شاید گمان کنید هنوز برای او خیلی زود است که از کوه بالا رود اما عضلات دست و پای کودک شما به اندازه‌ای رشد کرده که به خوبی می‌تواند مسیرهای کوه‌پیمایی آسان و یا نسبتا سخت را طی کند. او توانایی ماندن روی یک‌ پا دارد و می‌تواند مدتی در این حالت بماند.

آنها در این سن و سال می‌توانند بدون هیچ کمکی به سرویس بهداشتی رفته و کارهای خود را به تنهایی انجام دهند. اگرچه ممکن است برخی کودکان دچار اختلال شب‌ادراری باشند. این اختلال بر اثر یک عامل اضطراب‌زا ایجاد می‌شود. مثلا عواملی مانند تنبیه‌های بدنی، جدایی والدین و یا بیماری. چنانچه کودک شما با چنین اختلالی روبرو شد، حتما به پزشک و روان‌شناس کودک مراجعه نمایید.

از جمله دیگر توانایی‌های کودک پنج‌ساله، رشد بسیار بالای دست‌ها و انگشتان است. به‌طوری که کودک می‌تواند اشکال هندسی را به خوبی کپی کند. او قادر است از خط‌کش‌ و شابلون برای ترسیم شکل‌های مختلف استفاده کند. همچنین می‌تواند آدمک‌هایی با جزییات بالا نقاشی کند. آدمک‌هایی با ترکیبات بدنی کامل مانند پا، دست، گردن و گوش. البته این مساله در مورد همه کودکان صدق نمی‌کند و آنها می‌توانند به سلیقه خود نقاشی کنند.

کودک پنج‌ساله شما می‌تواند به تنهایی لباس‌های خود را عوض کند. او حتی قادر است به کودک کوچک‌تر از خود نیز کمک کند تا او هم لباس بپوشد. اگرچه ممکن است کودک پنج ساله شما هنوز نتواند بند کفش‌های خود را ببندد. این مهارت سختی است و کودکان تا هفت سالگی این کار را یاد می‌گیرند. همان‌گونه که می‌توانند موقع غذا خوردن از قاشق و چنگال و چاقوی غذاخوری استفاده کنند.

کودک پنج ساله شما همچنین می‌تواند نوشتن را بیاموزد. البته هیچ لزومی ندارد او را مجبور به این کار کنید. مساله این است که از پنج سالگی کودکان به چنین توانمندی‌ای می‌رسند. براساس علاقه کودک‌ تان می‌توانید نوشتن اعداد یا حروف را به او بیاموزید. ملاک این کار فقط انتخاب و علاقه کودک شماست. پس براساس همین معیار می‌توانید برخی مفاهیم دیگر مانند چپ و راست را هم به آنان بیاموزید. آنان قادرند با شما بحث کنند و برای مسائل مختلف دلیل آورند. می‌توانند اشیا را دسته‌بندی کنند، براساس رنگ، شکل یا اندازه. در واقع می‌توانند در مهد کودک برخی قوانین را بیاموزند، به مربی یا تسهیلگر گوش فرادهند و کارهایی که از آنها خواسته می‌شود را انجام دهند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://www.mottchildren.org/health-library/ue5316

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3587
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.